カテゴリー: 
開始価格: 
¥450,000
上昇単位: 
¥1,000
現在価格: 
¥450,000
1590543300
入札数 : 
1

脇差:白鞘入り(特別保存刀剣)(委託品)

銘:無銘(金重)

当社では刀工の出来によって最上作、上々作、上作、普通作を記載しております
本作の出来は無銘(金重)としては最上作にランクされる作品です。
研磨済み
はばき:金一重と銀の二重はばき。
刃長:51.4センチ
反り:0.8 センチ
目釘穴:1 個
元幅:2.7センチ
先幅:2.35センチ
重ね:0.6 センチ
刀身重量:485グラム
時代:南北朝時代
体配:大摺上無銘で表裏に二筋樋を彫り
身幅、重ね尋常で大切先となる。
地鉄:小板目肌良く練れて奇麗な地金となり地景が入る。
刃紋:小錵出来丸みを帯びた互の目乱れが刃区より
切先にかけて続く。差裏は匂口深く、中程はより高い互の目乱れとなり
匂口の深い刃文に刃中砂流し金筋が働く。

特徴:金重は古来より正宗十哲として数えられ
本国は越前の国敦賀で後に美濃国に移住する。
兼氏と並んで美濃鍛冶の源流となった刀工と伝えられている。
現存する在銘作は少なく数口に止まる。
作風は志津に比べて地金がやや肌立つものが良く見受けられ
刃紋は尖り互の目乱れより頭の丸い互の目乱れが連れる出来の
作品が多く小錵が付き相対に志津一派より穏やかな作品が多い。

葵美術より一言:丸みを帯びた互の目乱れに
匂口が深く帽子ゆったりと乱れ込んで先焼詰めとんる。
明るく冴えた作品で刃中に匂口の深い互の目乱れに砂流し、
金筋が働き相州伝を加味したやや激しい出来です。
再度研磨を施す事で一層制裁が出る事でしょう。
帽子の刃紋も素晴らしく刃中の金筋はお見事です。
是非お薦めしたい作品です。
何度見ても飽きのこない作品といえます。

特別保存刀剣鑑定書

Wakizashi in Shirasaya (NBTHK Tokubetsu Hozon Token)

Signature: Mumei (unsigned) attributed as Kaneshige

(We divide 4 sections for each sword as Saijyo saku, Jyo-jyo saku Jyo saku and regular saku)
This sword belongs to  Saijyo saku ranking.
The blade was polished.
Habaki : Gold and silver foiled double habaki.
Blade length : 51.4 cm or 20.23 inches. 
Sori :0.8 cm or 0.31 inches. 
Mekugi : 1
Width at the hamachi :2.7 cm or 1.06 inches. 
Width at the Kissaki :  2.35 cm or 0.92 inches. 
Kasane : 0.6 cm or 0.23 inches.
The weight of the sword 485  grams.
Era : Nanbokucho period.
Shape : The blade is cut shortened which is called O-suriage 
Mumie with double Hi engraved big Kissaki 
which is typical Nanbokucyo taihai.
Jigane :Koitame had well grained with jinie attch and chikei work.
Hamon :Nie deki with thick nioikuchi round shape gunome midare 
from the Hamachi to Kissaki area. 
Bo-shi is Notare Yakizume style with kinsuji.

Special feature:Kaneshige has been counted as Masamune Juetsu
since ancient times, and his home country was Tsuruga,
the country of Echizen Relocate. It is said to be the swordsmith 
who was the origin of Mino wordsmith along with Kaneuji.
There are few inventories, and only a few are available. 
In terms of style, it is often seen that the Jigaane is slightly 
more skinny than Shizu.
The blades are often made with more rounded heads 
than each other with sharp edges, 
and there are many small pieces that are relative to each other.
Many of the works are more gentle than the Shizu group.

From Aoi Art :The Nioikuchi is deep and the Bo-shi is gentle notare
and yakizume style with many kinsuji.
The work is bright and crisp, with a deep-Nioikuchi 
with sunagashi and Kinsuji added Sosyu den style.
sunagashi, and Kinsuji working to add the Sosho den.
It's a little bit fierce. Further Polishing will be done,
the blade  will be more active.
The Bo-shi's blade crest is also wonderful, 
and the inside Kinsuji is also wonderful. 
I would definitely recommend it to you.
It is a work that you will never get tired of looking at.

NBTHK Tokubetsu Hozon Token 
Aoi Art estimation paper: whole Oshigata.