カテゴリー: 
開始価格: 
¥2,200,000
上昇単位: 
¥1,000
1600479000
入札数 : 

刀:白鞘入り(特別保存刀剣)

銘:加藤長運斎綱俊造之 天保八年八月日
同年十月二十七日石野長正陣刀
於千住躰割土壇拂切手伊賀兎毛

当社では刀工の出来によって最上作、上々作、上作、普通作を記載しております
本作の出来は 加藤長運斎綱俊 としては最上級にランクされる作品です。
研磨済み 最上研磨
はばき:金着せ二重
刃長: 77.66 センチ
反り: 2.1 センチ
目釘穴: 2 個
元幅:  3.44センチ
先幅:  2.12センチ
重ね:  0.97センチ
刀身重量: 1.185グラム
時代:江戸時代天保8年
体配:超寸で身幅が広く重ね厚く反りが深く付き
切先が伸びる豪壮な体配をした作品
地鉄:小板目肌良く詰んで精良な地金となる。
鎬地:板目はだに細かな柾目が入る
刃紋:錵出来互の目乱れ行程に変化があり
刃紋の上部が二つに割れる特徴を有し刃中に金筋が盛んに働く。 帽子のたれて丸く返り刃に沿って金筋が長く働く。

特徴:本作は初代長運斎綱俊による刀。綱俊は和泉守國秀の三男で、山形藩工で濤瀾刃の名手であった加藤綱英の弟。寛政十年(1798)生まれ。本国出羽、米沢藩上杉家の抱工という。加藤八郎と称し、是俊とも銘した。水心子正秀に学び、長運斎と号す。江戸に移住しさらに大阪に上がり、鈴木治國に師事したのち、西国を遊歴、熊本に駐槌。安政三年(1856)には長運斎を息子の是俊、二代綱俊に譲り、銘を長寿斎と改める。文政六年(1823)頃より江戸麻布の上杉家中家敷に住み、文久三年(1863)十二月六十六歳で没した。
甥に七代石堂是一、弟子に固山宗次、高橋長信、青竜軒盛俊など優れた門人がおり、幕末の江戸で一大流派を築いた。殊に備前伝では水心子一門を凌ぐ勢いであったと言う。

葵美術より一言:天保8年10月27日に石野長正の陣刀(戦場で使う刀切れ味の良い刀)で、千住において伊賀兎毛を切り手とし、体の土壇払いを行ったと裏に切られております。銘の切り方から綱俊が銘や裁断銘を切っております。
したがって注文者が刀に満足し裁断を伊賀兎に依頼し成功してから銘を切ったと考えられるのです。
ご存知と思いますが江戸時代末期の天保は刀剣の制作が最も華やかな時代と成り良質な玉鋼が制作され
水心子正秀、直胤、清麿、長運斉綱俊、宗次、その他の刀工が競い合った時代でどの刀工を見ても最も出来のよい
傑作刀ができております。本作の綱俊は綱俊の中で最も優れた作品の一振りといえます。
特に刃紋は華やかな丁字乱れで彼の作品の特徴であり刃紋の上部が二つに割れる手癖があります。又長い金筋
が多くの箇所で働くなど今までに見た事もない最上級の作品と言えます。 ぜひこの名品を是非お求め下さい。
私見では日本一の綱俊と考えるのです。逃しては行けません。

特別保存刀剣鑑定書
葵美術評価鑑定書:全身押し

 

Katana in Shirasaya (NBTHK Tokubetsu Hozon Token)

Signature: Kato Chounsai Tsunatoshi Tsukuru kore Tenpo 8
Nen 8 Gatsuhi
Dounen 10 Gatsu 27 Nochi Sekino Nagamasa

Jinto Senju Karada Wari Dodan Harai Kitte Iga 
Usagi explanation: Kato Cyounsai Tsunatoshi Zo No Tenpo 8 year August.
In the same year, November 27th Ishino Nagamasasa Jinto.which is used as battling, At Senjyu Iga Unoke cut the body at the Dotanba.
cutting test sword.

(We divide 4 sections for each sword as Saijyo saku, Jyo-jyo saku Jyo saku and regular saku)
This sword belongs to Saijo-saku ranking.
The blade was polished by highest-ranking polisher.

Habaki : Gold foiled double habaki.
Blade length : 77.66 cm or  30.57inches. 
Sori : 2.1 cm or 0.82 inches. 
Mekugi: 2
Width at the hamachi: 3.44 cm or 1.35 inches. 
Width at the Kissaki: 2.12cm or 0.83 inches. 
Kasane : 0.97cm or 0.38 inches.
The weight of the sword 1,185 grams.

Era : Edo period Tenho 8th (1837)
Shape: Long, wide and thick, Deep Sori and longer Kissaki. Very large sword.
Jigane:Ko-itame-hada well grained beautiful Jigane
Hamon : Niedeki Gunome Midare. It has differences in Hamon. The upper part was divided to 2 ways. Kinsuji worked a lot. Boshi is Notare
round shape, there is long Kinsuji.

Special feature: Chounsai Tsunatoshi the First forged this katana at Edo in 
1846. Born Kato Hachiro in Dewa province, present 
Yamagata Pref. as the Third son of Izumi (No) Kami 
Kunihide in 1798, learned under Suishinshi Masahide. Kato 
Tsunahide, known as its excellent Toran-ba hamon was 
Tsunatoshi's elder brother. Tsunehide moved to Osaka 
from Edo and learned under Suzuki Harukuni. After that 
Tsunahide went to Kyushu Island and forged sword at 
Kumamoto. Around 1823, he lived a house of the Uesugi 
family at Azabu in Edo.  He passed away in 1863, aged 66.

From Aoi Art: The Saidan-mei says this sword is Nagamasa` Jinto (sharp 
sword use for war), cut 1 body by Iga tomoo at Senju on 
1837 October 27th. I think 
both of Mei and Saidan-mei was wrote by Tsunatoshi. 
The owner of the sword was satisfied with the sword and 
was requested the cutting test, it was succeed so also 
requested Tsunatoshi to write the Saidan-mei. Tempo era 
was the good peiod to make swords, it was easy to get a 
high-quality Tamagane (iron to make a sharpe sword) and 
also Suishinshi Masahide, Naotane, Jutinari, Tsunatoshi, 
Munetsugu was rivaled to make the best sword. All of 
swordsmiths was made their masterpiece in this time and 
this sword is the masterpiece of Tsunatoshi.
The Hamon has gorgeous Choji-midare, and also his special feature, divided upper part. It also has many long Kinsuji. 
Just in my opinion but this is the best sword of Tsunatoshi, 
I never see his sword with this quality. I strongly recommend this sword for you.

 

NBTHK Tokubetsu Hozon Token 
Aoi Art estimation paper: whole Oshigata.