カテゴリー: 
開始価格: 
¥600,000
上昇単位: 
¥1,000
1581989280
入札数 : 

脇差:白鞘入り、拵え付き(特別保存刀剣)

銘:丹波守吉道(京二代)

当社では刀工の出来によって最上作、上々作、上作、普通作を記載しております
本作の出来は丹波守吉道(京二代)としては最上作にランクされる作品です。
研磨済み
はばき:金着二重
刃長:49.9センチ
反り:0.9センチ
目釘穴:1個
元幅:3.04センチ
先幅:2.08センチ
重ね:0.64センチ
刀身重量:485 グラム
時代:江戸時代正保の頃
体配:身幅が広く重ねやや厚く反りがやや深く付き切先やや延びる
地鉄:小板目肌良く練れて地錵が付き綺麗な地鉄となる。
刃紋:錵出来激しく焼く簾刃となり、ハバキ元から大きく
簾刃を焼き物打ちから先も同様に激しく焼きあげる。
帽子、丸く先激しく掃きかけとなる。

特徴:丹波守吉道の初代は簾刃紋を製作する様になると
市場でいい意味で数多くのこ見事な簾刃という発明した人物であります。
なお二代は丹波守を受領すると同時に菊紋を付ける事が許され
通常は菊紋が彫られている。初代と二代の違いは以前から守と吉の字が
接近している事が特徴といわれている。
確かに本作は通常よりhなれているのは間違いが無いが、銘は初代作の良く似ております。
また二代の吉道が受領した後にわざわざ菊紋を切らない訳がないと考えると
本作は初代銘ではないかと考えられるのです。いずれにせよ今後考えていかなければなりません。
刀剣博物館の鑑定では二代京丹波吉道と鑑定されておりますが
私見ではもう少し時間をかけて検討するべきと考えます。

拵:
鍔:楕円形の鉄鍔に波と月を高彫りし金の色絵をほどこす。
縁:赤銅魚魚子地に踊りをする人物を高彫りし金の色絵をほどこす。
頭:釣り鐘と人物又波の図柄を高彫りし金の色絵をほどこす。
鞘:黒呂色鞘
目貫:龍の図柄を高彫りし金の色絵をほどこす。

葵美術より一言:京丹波の出来の優れた作品で
刃区より先10cmほどから簾刃、物打ち近辺から先激しい初代の特徴の
激しい乱れを焼き、野趣に富んだ作品を製作する。
京初代吉道の次男はその後、大阪丹波の頭領となり弟子を育て何代も継続する。
京丹波は二代以菊紋を彫るが大阪丹波は許されなかった。

特別保存刀剣鑑定書
葵美術評価鑑定書:全身押し形

Wakizashi in Shirasaya with Koshirae.(NBTHK Tokubetsu Hozon Paper)

Signature: Tanba Kami Yoshimichi (Kyo 2nd generation)

(We divide 4 sections for each sword as Saijyo saku, Jyojyo saku Jyo saku and regular saku)
This sword belongs to Saijyo Saku ranking.
The blade was polished.
Habaki : Gold foiled double habaki.
Blade length : 49.9 cm or 19.65 inches. 
Sori : 0.9m or 0.354 inches. 
Mekugi :  1
Width at the hamachi : 3.04 cm or 1.2inches. 
Width at the Kissaki : 2.08 cm or 0.82 inches. 
Kasane : 0.64 cm or  0.252inches.
The weight of the sword: 485 grams.
Era : Edo period Shoho era.1644.
Shape : The blade is wide and thick with rather deep sori and longer kissaki.
Jigane :Koitame hada well grained with jinie attach beautiful Yamashiro texture.
Hamon :Nie deki sudareba vividly and big Sudareba hamon continue and 
Monouchi area, wild sudareba work.  
Bo-shi is round shape and Hakikake.

Special feature: The first generation of TambaKami Yoshimichi will produce 
a lot of stunning patterns in the market when it comes to producing Sudareba Hamon.
He is the inventor of the name "Sudare Hamon  Blade". The 2nd generation receives 
the Tanba Kami and permitted to engrave attach a chrysanthemum crest at the same time.
Allowed, usually a chrysanthemum crest is carved. 
The difference between the first generation and the second generation is 
that the character of Yoshimichi has been approaching from before
 It is true that this work is better than usual, 
but the inscription is very similar to the original first generation's work.
Also, considering that there is no reason not to cut the chrysanthemum crest 
after the permission to engrave Kiku family crest of the second Yoshimichi. 
Either way, you have to think in the future. 
In the appraisal of the sword museum, it is appraised as the 2nd Kyotamba Yoshimichi
In my opinion, I think that you should spend some more time studying.

Koshirae : 
Saya :Black roiro saya.
Tsuba :oval shape iron Tsuba, waves and a moon 
are engraved with gold color.
Menuki : A dragon is engraved with gold color.
Fuchi:On the syakudo nanako plate, 
a man is dancing scene is engraved with gold color.
Kashira:A hanging bell and men and waves are engraved with gold color.

From Aoi Art: This wakizashi is fantastic Kyo Tanba Kami Yoshimichi.
From the hamachi area to the yoke line, the active sudreba hamming work actively especially 
From Monouchi area is very active hamon.
The next son of Kyo Yoshimichi became Osaka Tanba first-generation and continued many generations. 
but not lowed to engrave Kiku family crest for Osaka Tanba.

NBTHK Tokubetsu Hozon Token 
Aoi Art estimation paper: whole Oshigata.