カテゴリー: 
開始価格: 
¥5,500,000
上昇単位: 
¥1,000
1570928400
入札数 : 

太刀:白鞘入り、拵え付き(第46回重要刀剣)
銘:備前国長船住近景  暦応二二年七月日(以下不明)
鞘書:備前国長船住近景 暦応四年七 月日有し 尾張徳川家重代の一  刃長貳尺三寸六分有し 昭和壬子年秋日  寒山誌

当社では刀工の出来によって最上作、上々作、上作、普通作を記載しております。
本作の出来は備前国長船住近景としては最上作にランクされる作品です。

研磨済み
登録証番号:愛知県9375  昭和26年5月7日
はばき:金着二重
刃長:2尺3寸6分   71.515センチ
反り:5分    1.515 センチ
目釘穴:2個
元幅:2.59センチ
先幅:0.86センチ
重ね:0.63センチ
刀身重量: 555グラム
時代:南北朝初期 1341年(678年前)
体配:裏に備前国長船住近景 表に暦応二二年七月日とほぼ生無銘の刀で身幅、重ね尋常な反りやや深く付き切先の延びたほぼ生の作品。
地鉄:小板目肌に小杢目肌が交り地錵が良く付き映りが現れる。
鎬地:板目肌に杢目肌が良く見て取れる
刃紋:小錵出来、直刃、匂口が柔らかく小足が所々入る。
帽子:大きく丸く浅く返る。

特徴:近景は長光の門人で景光、真長、は同門であり作刀は鎌倉時代末期から南北朝時代初期の貞和まであり景光とはほぼ同年代に活躍する。
また景光とは同調の銘振りの物があるなど両者の関係は極めて密接であったと推察される。
その作風は景光に近似するものが有るが仔細に鑑すれば景光には見ないほどの錵が強い作品で三作帽子が一段と誇張される感じのものがある。

拵:太刀拵え
鍔:太刀鍔に家紋を高彫りし金の色絵をほどこす。
縁頭:鐺:その他の小道具は赤銅魚魚子地となる
鞘:黒石目地に家紋を高蒔絵をほどこす。
目貫:赤銅地で稲穂を高彫りし金の色絵をほどこす。

葵美術より一言:この太刀は板目に流れた肌を交えた肌に乱れ映りが立ち刃紋は小互の目乱れが交り小足が入り金筋、砂流がかかる等の作柄を示しており直刃調の穏やかな焼き刃に小錵が付き同工の特徴が看てとれまた逆鏨の銘字も掟通りである。 
暦応年期の製作年期も同工研究には大変貴重である。
又ほぼ生の形態に鎬地に棒樋がない為鎬地の地金も良く観察出来板目と杢目の地金が時代の古さを感じさせる。
近景はほとんどが直刃出来か小乱れの作品が多くさらに裏銘のある作品は極めてまれでありますので貴重です。
なを鞘書には尾張徳川家の伝来であると寒山博士が記載されており大名物の作品として貴重さを更に感じさせられます。
ご家庭の伝来品として将来大切の保存して頂ければ幸いです。 
大名登録といわれた作品付属されている太刀拵えは華美さは有りませんがしっとりとした見事な太刀拵と云えます。

葵美術正真鑑定書:重要刀剣 第46回
葵美術評価鑑定書:全身押し形

Tachi in Shirasaya with Koshirae.(Juyo Token #46)
Signature : Bizen Kuni Osafune Jyu Chikakage. Ryakuo- 4 Nen ' gatsuhi.
Sayagaki translation : Made by Chikakae in Osafune of Bizen province, one day in July, 1341. One of important possessions of the Owari Tokugawa family.

(We divide 4 sections for each sword as Saijyo saku, Jyojyo saku Jyo saku and regular saku)
This sword belongs to the top ranking.

The blade was polished.
Habaki : Gold foiled double Habaki.
Blade length : 71.515 cm or 28.15 inches. 
Sori :1.515cm or 0.59 inches. 
Mekugi :  2
Width at the hamachi : 2,59cm or 1.02 inches. 
Width at the Kissaki : 0,86 cm or 0.34 inches. 
Kasane : 0,63cm or 0.25 inches.
Weight of the blade : 555 grams
Era : Late Kamakura to early Nanbokucyo Ryakuo 4th 1341.
Shape : The sword is almost Ubu. the width, the thickness, and the Sori are moderate. the Kissaki is longer.
Jigane : Small Itame-hada mixed with small Mokume-hada.There're Jinie and Utsuri apparent.
Hamon : Small Nie-deki, Suguha with soft Nioikuchi. It has small Ashi partially.

Special Feature : Chikakage was a student of Nagamitsu. He learned under his teacher with Kagemitsu and Sanenaga together.
He was active from the end of Kamakura period to the early Nanbokucho period. his fellow Kagemitsu was active in the same period also. Sine the way they inscribed the signature is very similar, they might have a close relationship.
Their styles are also very similar, but the Hamon of Chikakage swords has Nie richer and the Sansaku Boshi stand out more than these of Kagemitsu.

Koshirae : Tachi Koshirae.
Saya : On the black Ishimeji saya, the Kikyomon family crests painted by Takamakie.
Tsuba : Tachi Tsuba, the Kirimon family crest.
Menuki : Shakudo plate, the ear of rice.
Fuchikashira : Kojiri and other fittings are Syakudo nanako.

From Aoi Art : This Tachi has the typical characteristics of Chikakage swords, namely the Itame-hada that contains Masame-hada, Utsuri, the Suguha mixed with small Gunome that has small Ashi, Kinsuji, and Sunagashi.
The signature is done in Sakasa-Tagane(reversed chisel strokes) which was the way Chikakage, Nagamitsu, and Kagemitsu inscribe their signature.
The production date inscription is really precious. the Nakago is almost Ubu and as there's no Bo-hi on the Shinogi-ji, you can see the Jigane well.
The Sayagaki by Dr. Kanzan says this sword was one of the possessions of the Owari Tokugawa family.
It'll be really nice if you have this sword as your family heirloom.

NBTHK Juyo Token
Aoi Art estimation paper: whole Oshigata.