カテゴリー: 
開始価格: 
¥550,000
上昇単位: 
¥1,000
現在価格: 
¥602,000
1573522200
入札数 : 
6

刀:白鞘入り(特別保存刀剣)

銘:無銘(綾小路)

当社では刀工の出来によって最上作、上々作、上作、普通作を記載しております
本作の出来は無銘(綾小路)としては上々作にランクされる作品です。
研磨済み
はばき:金着一重
刃長:66.7センチ
反り:1.2センチ
目釘穴:2個
元幅:2.52センチ
先幅:1.5センチ
重ね:0.52センチ
刀身重量:630グラム
時代:鎌倉時代初期頃
体配:大摺上無銘
地鉄:小板目肌に小杢目肌が交り地錵が付き映るが良く現れる。
刃紋:錵出来直刃、染みた部分が現れる
刃中、金筋、砂流が現れる。帽子染み心に丸く返る

特徴:綾小路派には定利が有名で鎌倉初期から
承久頃(1219年)の刀工で活躍すると云われている。
本作は恐らく無垢の鉄地と考えられ、
刃中の働きが横溢で金筋が盛んに働く。
始祖は京四條綾小路に住し文永頃に活躍する。 
本作は差裏、物打ち近辺に縦割れがあるのが惜しまれるが、
綾小路の地金と刃紋の特徴がを良く現れた作品である。

葵美術より一言:本作の映りが鮮明であるのは多少研磨する際に
研磨師によって強調されたと考えられます。
刃中に金筋が盛んに働くなど見るべき部分が多い。
鎬地にも同様な小板目と杢目が良く目てとれ
鎌倉時代初期の鉄の地金が良く見て取れます。
染みた部分があるのは時代の変遷でやむを得ないと考えられます。
いずれにせよ時代の経過した綾小路の素晴らしい地金と刃紋です。
多少の摩滅は止むをえず現在特別保存の合格しておりますので
安心してお求め下さい。古刀は古刀らしい素晴らしい地金と刃中の働きが鑑賞できます。
是非御薦めたい作品です。

特別保存刀剣鑑定書
葵美術評価鑑定書:全身押し形

 

Katana in Shirasaya(NBTHK Tokubetsu Hozon Paper)

Signature: Mumei(Ayakoji)

(We divide 4 sections for each sword as Saijyo saku, Jyojyo saku Jyo saku and regular saku)
This sword belongs to Jyo Jyo saku ranking.
The blade was polished.
Habaki : Gold failed Jsingle habaki.
Blade length : 66.7 cm or 26.25 inches. 
Sori :1.2cm or 0.47 inches. 
Mekugi :  2
Width at the hamachi :2.52 cm or 0.99 inches. 
Width at the Kissaki :1.5cm or 0.59 inches. 
Kasane : 0.52 cm or 0.20 inches.
The weight of the sword: 630 grams.
Era : earyl kamakura period.
Shape : The blade is O-suriage nakago with regular width, 
thickness utsubuse gokoto shape which looks like Heian shape.
Jigane :Koitame and mokume midare mixed with jinie attach 
and some lose jigane. much utsuri appear.
Hamon :Nie deki, middle suguha hamon with thick nioikuchi and simi(
a little tired jigane) In Hamon, sunagashi and many kinsuji work.
On the sashiura and monouchi area some small lose had appear but not serious. 

Special feature:In Ayakoji school, Sadatoshi is well known sword maker who was working at Jyokyu era(1219) 
The sword looks Mukku(solid) iron plate and a loto of activities Kinsuji 
and sunagashi. The fouder of Ayakoji was Kyoto sijyo Ayakoji lived 
and work around Bunei era.
It is a pity that there are few Tate ware but not serious and show 
the special feature of Ayakoji school hamon and also jigane and shape.

From Aoi Art : This sword has too much uturi made by some polisher.
He stressed Utsuri too much and made too flashy
but inside of the hataraki comes out many kinsuju and sunagasi, yo also.
Shimi is a fault but the blade passed so many years Unavoidable drawback.
This sword passed NBTHK Tokubetsu Hozon Token already.
Koto(old aged sword) is generally marvelous Jigane and Hamon not compare with other sword makers muromachi, shinto and shinshin to.
So ,many sword collectors will chose old early Kamakura or other heian 
and Kamakura swords.

NBTHK Tokubetsu Hozon Token 
Aoi Art estimation paper: whole Oshigata.