カテゴリー: 
開始価格: 
¥2,300,000
上昇単位: 
¥1,000
1568424300
入札数 : 

刀:白鞘入り、拵え付き(特別保存刀剣)(委託品)

銘:伯耆守平朝臣正幸
寛政七年卯二月

新々刀:上々作:薩摩
当社では刀工の出来によって最上作、上々作、上作、普通作を記載しております
本作の出来は伯耆守朝臣正幸としては上々作にランクされる作品です。
研磨済み
はばき:金着二重
刃長:2尺3寸6分(71.52センチ)
反り:6分(1.82センチ)
目釘穴:1個
元幅:3.22センチ
先幅:2.33センチ
重ね:0.68センチ
時代:江戸時代 寛政の頃 1796年
体配:身幅が広く重ね厚く反り適度に付き、切先が延びた堂々とした体配の作品。
地鉄:小板目肌よく練れて地錵付き、黒味のする地鉄に地景が入る。
鎬地:小板目肌の杢目が混じり地景が入り柾がかる。
刃紋:匂口の深い互の目乱れに尖り互の目乱れが混じり
刃中、砂流、金筋が働く
帽子、のたれて先掃掛となる。

特徴:伯耆守朝臣正幸は正近の門人で姓は伊地知初銘は正良(3代目)
宝暦頃から作品があり寛政元年伯耆守を受領と共に正幸と銘を変える、
作品は文化14年に及び文政2年87歳迄生存する。
志津風相州伝の作風が多く、刃中には「芋蔓」と呼ばれる独特の線があらわれる。
文政二年(1819)に当時としても高齢の八十七歳で没する迄作刀を続けた。
刀剣鍛練の著書をしるし、刀工達を教育したことでは、江戸の水心子正秀と共に並び称される。
本作は体配が良く茎に刻まれた銘から棒樋は生である事がわかり珍しい銘の切り方と言えます。
地金の長い地景や地錵の厚さ、黒味のある地金は薩摩刀の特徴であり
又匂口の深い互の目乱れに尖り互の目乱れは薩摩に元平正幸の特徴を遺憾なく発揮しております。

拵:
鍔:円形の鉄鍔に梅の大木と花を高彫りし透かす。肥後風
縁頭:素銅地に梅の花を高彫りし金の色絵をほどこす。
鞘:変わり塗り鞘
目貫:赤銅地で龍の図柄を高彫りし金の色絵をほどこす。

葵美術より一言:新々刀伯耆守朝臣正幸は元平と共に薩摩刀の両翼と云われ
数多くに名品を制作する。共に87歳と83歳迄生き抜き天寿を全うした。
作風も同様で荒錵の付いた荒々しい作品が多く
志津風の作品が多く多くの愛刀家の好まれる作品と言えます。
本作は激しく地景が働き刃中には砂流、金筋、湯走が入り薩摩刀の神髄を良く表しております。
又元幅が広く重ね厚く先重ねも同様に広く大切先の豪壮な作品です。
拵えもまずまずで良くあった作品です。
是非御薦めしたい作品です。

時代背景:寛政6年(1794年)浮世絵界に東洲斎写楽が出現し、
わずか10ヶ月の活動のあと姿を消す。

特別保存刀剣鑑定書
葵美術評価鑑定書:全身押し形

 

Katana in Shirasaya with Koshirae.(NBTHK Tokubetsu Hozon Paper)(Consignment Sale)

Signature : Hoki Kami Ason Masayuki
Kansei 7 Nen U Nen 2 Gatsu

Shinshinto : Jyojyosaku ranking : Satsuma province.
(We divide 4 sections for each sword as Saijyo saku, Jyojyo saku Jyo saku and regular saku)
This sword belongs to Jyo Jyo saku ranking.
The blade was polished.
Habaki : Gold foiled doube Habaki.
Blade length : 71.52 cm or 28.15 inches. 
Sori : 1.82 cm or 0.71 inches. 
Mekugi : 1
Width at the hamachi : 3.22 cm or 1.26 inches. 
Width at the Kissaki : 2.33 cm or 0.91 inches. 
Kasane : 0.68 cm or 0.26 inches.
Era : Edo period around Kansei era 1796
Shape : Wide and thick Katana with long Kissaki. Nice shape.
Jigane : Ko Itame Hada well grained with Jinie attach and Chikei. The Jigane is blackish.
Shinogi-Ji: The mixture of Ko Itame Hada and Mokume Hada with Chikei and Masa.
Hamon : Gunome Midare with thick Nioikuchi and Togari Gunome.
In Ha, there are Sunagashi and Kinsuji.
Boshi is Notare Hakikake style.

Special feature:He was a swordsmith of Satsuma province, present Kagoshima prefecture, and followed Miyahara Masachika school. 
He changed his signature to 'Hoki no kami Ason Masayuki' at Kansei 1st (1789). 
He was well known as 'Masayuki' and worked actively Kansei era.
'Masayoshi' was his first signature and this work was made when he was only 22 years old.
This sword has Itame-hada well grained and Masame-hada mixed with long Chikei work. 
Hamon is active deep Nioikuchi blackish Jigane which is typical Motohira and Masayuki. 
Both of them are top ranking swordsmiths at Shinshinto era in Satsuma province.
Nice Jigane consist on long Chikei and thick Jinie attach 
and also active wild feeling temper line.

Koshirae : 
Saya :Kawarinuri saya.
Tsuba :on the round shape iron Tsuba, Ume tree and flowers are engraved with open work.  Higo school.
Menuki : dragon is engraved with gold color.
Fuchikashira; On the copper plate, Ume flowers are engraved with gold color.

From Aoi Art: Shinshinto Hoki Kami Masayuki and Motohira both 
sword makers are right and left wing top ranking sword makers shinto Jyo Jyo saku ranking.
The blade is almost same work like active notare gunome midare with chikei 
and inside of the Hamon are working sunagashi kinsuji and also yubashiri.
I think both sword makers tried to make Shizu, Masamune utsushi.
Some swords were cut the signature and re made as Koto sword makers
like Shizu, Masamune and so on.
This sword is very long, wide and thick with deep sori and ookissaki gorgeous sword.
The Koshirae is also well balanced nice Koshirae.
We strongly recommend this sword for you.

Back ground of age: Syaraku is famous woodblock printer worked active 
about 10 months but disappeared suddenly.

NBTHK Tokubetsu Hozon Token 
Aoi Art estimation paper: whole Oshigata.