カテゴリー: 
開始価格: 
¥1,800,000
上昇単位: 
¥1,000
1562981280
入札数 : 

刀:白鞘入り(特別保存刀剣)

銘:浪華住月山雲龍子貞一造(刻印)
明治元年季秋

新々刀:上々作:摂津
当社では刀工の出来によって最上作、上々作、上作、普通作を記載しております
本作の出来は月山雲龍子貞一としては最上作にランクされる作品です。
研磨済み
ハバキ:金着二重
刃長:2尺2寸8分(69.06センチ)
反り:3分5厘(1.06セ ンチ)
目釘穴:1個
元幅:3.08センチ
先幅:2.14センチ
重ね:0.69センチ
刀身重量:745グラム
時代:明治元年 1868年
体配:身幅広め重ね尋常な反り適度に付き切先となる。
地鉄:柾目肌実に良く練れて地錵が付き細かな地景が良く働く
刃紋:錵出来、互の目乱れ、匂口が深く小足が良く働き
二重刃がかかり砂流、金筋が働く。
帽子:丸く先掃掛となる。保昌写しの傑作

特徴:浪華住月山雲龍子貞一は初代月山貞一は摂津の刀匠。
本名月山弥五郎。天保七年(1836)二月、江州須越村に生まれ、
七歳にて月山貞吉の養子になる。十一歳頃から修行を始め、
二十歳頃には綾杉肌を習得していたと言われる。
明治九年の廃刀令後も作刀ひとすじに進み、明治二十六年には
シカゴ万国博に刀を出品して受賞し、翌年明治天皇より作品お買い上げとなる。
明治三十九年(1906)四月に帝室技芸員に任ぜられる。彫刻の名手としても有名。
大正七年(1918)七月十一日八十四歳で没した。
作刀は嘉永三年(1850)の十五歳から大正七年(1918)の没年までみられる。
但し明治後年になると月山貞勝の代作が殆どとなる。
本作は当然ながら初代月山貞一の作品です。

葵美術より一言:月山雲龍子貞一は廃刀令の後止むに止まれず
多くの偽作を制作したとされている。その為に山城、備前、大和、美濃、相州伝等を
模作していた為どの作品も上手に制作する技術が備わったと考えられます。
実に器用な刀工で彫り物にも卓越した作品を彫る。
本作は柾目出来の良く詰んだ美しい地金をした作品で、研磨次第では柾目が良く現れます。
しかしながら先に研磨された研ぎ師さんが肉置きの良いしっとりとした研磨がほどこされ、
別に柾目を誇張する必要もありません。正に柾目出来、保昌写しの傑作を是非お求め下さい。

特別保存刀剣鑑定書
葵美術評価鑑定書:全身押し形

 

Katana in Shirasaya (NBTHK Tokubetsu Hozon paper)

Signature : Naniwa Ju Gassan Unryushi Sadakazu Zo(Kokuin)
Meiji Gannen Kishu

Shishinto: Jyo Jyo Saku: Settsu
(We divide 4 sections for each sword as Saijyo saku, Jyojyo saku Jyo saku and regular saku)
This sword belongs to yo Jyo saku Jyo Saku Regular saku J ranking.
The blade was polished.
Habaki : Gold foiled double habaki.
Blade length : 69.1 cm or 27.20 inches. 
Sori : 1.06 cm or 0.41 inches. 
Mekugi : 1
Width at the hamachi : 3.08 cm or 1.21 inches. 
Width at the Kissaki :  2.14 cm or 0.84 inches. 
Kasane : 0.69 cm or 0.27 inches.
The weight of the sword: 745 grams.
Era : Meiji Gennen 1868.
Shape : Wide and thick with Sori.
Jigane : Itame Hada well grained with Jinie attach.
Hamon : Nie deki, Gunome Midare with thick Nioikuchi.
There are Ko Ashi, double Hamon, Sunagashi and Kinsuji.
Boshi is round Hakikake style. The copy of Hosho.

Special feature: Sadakazu the First who went by the name of Yagoro was born in 1836 at Hikone in Koshu province, 
present Shiga pref. He became an adopted son of Gassan Sadakichi who lived at Osaka. Sadakazu started to learn 
when he was eleven years old. He was approved as a Teishitsu-gigeiin, a Craftman to the Imperial Household in 1906 
and received a command to make a gunto for the Emperor Meiji in the next year. Sadakazu passed away in 1918, aged 73. 
Sadakazu's second son, Sadakatsu was also a famous swordsmith. 
Sadakatsu's third son succeeded the name Sadakazu as the Second was approved 
an important intangible cultural assets known as Ningen-kokuho in the postwar Japan. 
Generally, as the blade is getting smaller, as the difficulty increases to make it perfect. 
He had been constant in his devotion to making sword 
all his life. Everybody respected him for the nobility of his mind. 
His character appears on his works in every corner especially 
on their meticulous attended tang to the file pattern.

From Aoi Art : Gassan Unryushi Sadakazu succeeded to make reappearance restoration sword 
and keep this technique as their top secret for his family.
He succeeded the technique over his master Sadayosi and moved up 
his technique and finally mastered Bizien den, Sosyu den,
Mino Den Yamashiro Den and Yamato den and also high tenique of engraving sword which is called Toshin boor.
After the decree banning the wearing of swords、He spent very hard time 
but At Meiji 39, he appointed as Teisitsu art member at meiji 39th.
This blade has beautiful Masame Hada.
We recommend this sword very much.

NBTHK Tokubetsu Hozon paper
Aoi Art estimation Paper: whole Oshigata.