カテゴリー: 
開始価格: 
¥1,200,000
上昇単位: 
¥1,000
1570757340
入札数 : 

刀:白鞘入り、拵え付き(特別保存刀剣)

銘:無銘(伝 大和志津)

当社では刀工の出来によって最上作、上々作、上作、普通作を記載しております
本作の出来は無銘(伝 大和志津)としては上々作にランクされる作品です。
研磨済み
はばき:金着一重
刃長:69.9センチ
反り:1.0センチ
目釘穴:2個
元幅:2.9センチ
先幅:2.42センチ
重ね:0.73センチ
刀身重量:710グラム
時代:南北朝時代
体配:身幅、重ね頃合いで反りやや浅く
大切先の作品で表裏の二筋の樋を彫る。
地鉄:板目肌よく練れて大肌が見て取れ地錵が付き、地景が入る
刃紋:錵出来匂口の深い互の目乱れとなり
刃中、砂流、強い金筋が良く働く。
帽子:乱れ込んで匂口が深く刃に沿って金筋が働く。

特徴:大和志津は狭義では兼氏前身に限られるが、
広義では奈良に居住した包氏らの流派を指す。
包氏は正宗十哲の一人であったという美濃の志津三郎兼氏が
移住前に大和の動(ゆるぎ、現在の奈良市油留木町)に居住していたころの刀銘である。
本作は元先の幅差が少なく切先延びごころ、南北朝期の作である。
一見すると大志津(兼氏)又は正宗を彷佛とさせる出来である。
昔流のしっくりとした研磨が施され肉置きが良いところに魅力がある。
良く見ないと地刃の冴えや働きが横溢である。

拵:
鍔:円形の鶴丸模様の図柄を高彫りし透かす
縁:赤銅地に花弁の文様を高彫りし金の色絵をほどこす。頭:角
鞘:小豆色鞘
目貫:家紋を高彫りし金の色絵をほどこす。

葵美術より一言:本作の大和志津は匂口やや深い互の目乱れに
砂流、金筋が盛んに働き帽子は乱れ込んで
南北朝期の最も激しく覇気のある作品です。
所々刃中に鍛え割れがありますが目立たず、
地金の良さと銀の砂をまぶした錵の様は飽きの来ない見事な働きです。

時代背景:時代背景:1336年建武3年わずか2年で崩壊し後醍醐天皇は比叡山から
吉野に逃れ、京都の北朝と2つの朝廷が並立しそのご56年に及ぶ南北朝
の動乱の時代となり国内は争乱に明け暮れる時代となった。

特別保存刀剣鑑定書
葵美術評価鑑定書:全身押し形

 

Katana in Shirasaya with Koshirae.(NBTHK Tokubetsu Hozon paper)

Signature: Mumei (unsigned) attributed as Den Yamato Shizu.

(We divide 4 sections for each sword as Saijyo saku, Jyojyo saku Jyo saku and regular saku)
This sword belongs to Jyo Jyo saku ranking.
The blade was polished.
Habaki :gold wrapped single habaki.
Blade length : 69.9  cm or 27.52 inches. 
Sori :1.0cm or 0.394 inches. 
Mekugi 2:  
Width at the hamachi : 2.9 cm or  1.142inches. 
Width at the Kissaki : 2.42cm or  0.953inches. 
Kasane : 0.73 cm or  0.287 inches.
Weight of the blade: 710 grams
Era : Nanbokucyo period. 1350.
Shape : The blade is rather wide and thick 
with small sori and oo-kissaki strong powerful shape.
Jigane :Itame had and ooitame had mixed with jinie attach and chikei work.
Hamon :Niedeki gunome midair from the hamachi to Kissaki area 
with deep nioikuchi and sunagashi, strong kinsuji scatter.
Bo-shi is Midarekomi with deep nioikuchi and soft habuchi 
and Kinsuji whorl along with Hamon.

Special feature: Shizu-Saburo-Kaneuji was a swordsmith of Tegai School, 
thought as a pupil of Masamune in Soshu province, later moved to Mino province 
from Nara in Yamato province and prospered with his school. 
Yamato-Shizu is the general term for the School before moving. 
In the narrow sense, it means only Kaneuji. 
The workmanship of this katana resembles to Kaneuji or Masamune. 
It is rather close to Shizu style though the general workmanship 
of Yamato-shizu has a tendency toward Yamato style.

Koshirae : 
Saya :Dark brown saya.
Tsuba :Crane shape iron sukashi Tsuba.
Menuki : Family crest is engraved with gold color.
Fuchi: On the syakudo plate, some flows are engraved with gold color.
Kashira: Horn.

From Aoi Art : This Yamato shies sword is deep nioikuchi gunome 
midare hamon with sunagashi and also strong Kinsuji.
There are small Kitaeware in the hamon but not so bad.
Nioikuchi is very bright consist of looks silver sand 
and It is a work that does not come bored 
and also powerful oo-kissaki hamon.

Back ground of age: At 1336 Kenmu era was finished after 2 years,
Tenno Godaigo escaped from mountain Hiei to Yoshino province.
Two courts which devided north and south battled for about 56 years
which is called Nanbokucyo revolution(inland war). 
Samuraai used long and strong swords at that time because fight 
by horses.

NBTHK Tokubetsu Hozon Token 
Aoi Art estmation paper: whole Oshigata.