カテゴリー: 
開始価格: 
¥280,000
上昇単位: 
¥1,000
現在価格: 
¥361,000
1570670700
入札数 : 
7

脇差:白鞘入り、拵え付き

銘:作州住藤原兼景

新刀:業物:中作:美作
当社では刀工の出来によって最上作、上々作、上作、普通作を記載しております
本作の出来は作州住藤原兼景としては最上作にランクされる作品です。
研磨済み
はばき:銀一重(岩石はばき)
刃長:42.3センチ
反り:0.6センチ
目釘穴:2個
元幅:2.51センチ
先幅:2.06センチ
重ね:0.56センチ
時代:江戸時代寛文の頃 1661年
体配:身幅、重ね尋常な反りやや浅く
切先やや延びた寛永頃の体配をした作品
地鉄:小板目肌よく詰んで地錵が付き綺麗な地肌となる。
刃紋:匂出来、匂口深く付き互の目乱れとなり
鎬地に達する高低のある激しい出来で鎬地にも焼きが入る。

特徴:作州住藤原兼景は室町時代の兼景の流れを汲んだ刀工で
美濃の作風を踏襲した作品ですが、新刀期の地金と刃紋を併せ持つ作品といえます。

拵:
鍔:赤銅地で波の文様を高彫りし波の飛沫を金の色絵をほどこす。 在銘
縁頭:赤銅魚魚子地に猿と桃を高彫りし金の色絵をほどこす。 赤松俊
鞘:黒呂色鞘
目貫:赤銅地で獅子の図柄を高彫りし金の色絵をほどこす。
小柄:赤銅地に植物の文様を彫り金で色絵をほどこす。
笄赤銅地に植物の文様を彫り金で色絵をほどこす。

葵美術より一言:本作の作州住藤原兼景はやや小振りの作品で
物打ち近辺より皆焼となり、激しく乱れた作品で鎬地にも刃紋は達する。
帽子は激しく掃掛となり見事な見応えにある作品です。
恐らく江戸時代では大小拵えの小脇差として使用されていたと考えられます。
私見では作州住藤原兼景としては最上作を与えても良い作品と考えます。

時代背景:江戸時代も落ち着き刀剣の需要は激減した為
より綺麗な作品が好まれ、濤乱刃、刀身に彫りを入れて
一層華美な作品が好まれる時代となり、
一方その技術向上に付いていけない刀工が激増し
農機具などを製作する刀工も多くなっていった時代
日本刀の研究開発がもっともなされた時代かも知れません。

美作 岡山県北部

保証:保存刀剣鑑定書(特別保存に合格出来る水準です)
葵美術評価鑑定書:全身押し形

 

Wakizashi in Shirasaya with Koshirae.

Signature : Sakushu Ju Fujiwara Kanekage. 

Fujishiro Kantei: Shinto, cyujyo saku Wazamono cutting test ranking 

(We divide 4 sections for each sword as Saijyo saku, Jyojyo saku Jyo saku and regular saku)
This sword belongs to Saijyo Saku ranking.

The blade was polished.
Habaki :silver Ganseki Habaki.
Blade length : 42.3 cm or 16.65 inches. 
Sori :0.6cm or 0.236 inches. 
Mekugi : 2 
Width at the hamachi : 2.51 cm or 0.99  inches. 
Width at the Kissaki :  2.06 cm or  0.8 inches. 
Kasane : 0.56 cm or 0.22 inches.
Era : Edo period Kanbun era. 1661.
Shape : The blade is regular widthm thickness 
with small sori and longer kissaki Kanei style.
Jigane :Koitame had well grained with jinie attach and beautiful nice texture.
Hamon :Nioideki with deep nioikuchi and almost to reach shindig line 
and on the shindig ji also hamon.

Special feature: Sakushu Ju Fujiwara Yoshikage is a swordsmith started 
from Muromachi period. Although it is a work that, 
it can be said that it has both a Shinto bullion and Suekoto blade mixed up.

Koshirae : 
Saya : black roar saya.
Tsuba :Highly engraved wave patterns in shakudo, 
and apply gold color painting to the splashes of the waves.
Menuki : Highly engrave the lion design in bronze 
and apply a gold color picture.
Fuchikashira:A monkey and a peach with high carved gold color picture 
on a shakudo plate,  signature Akamatsu Toshi,
Saya: Black roiro saya 
Kozuka: On the syakdo plate, some plant is engraved with gold color.
Ko-Gai: On the syakdo plate, some plant is engraved with gold color.

From Aoi Art : This work, Sakushu Ju Fujiwara Kanekei is a slightly smaller work, 
and it has been burnt downHitatsura style  from the Monouchi area.
It is a violently disturbed work, and the Hamon is almost reach the Shinogi areas. 
The hat is swiftly swept and it is a wonderfully impressive piece.
Perhaps in the Edo period, it was thought that it was used as a Daisyo set swords.
This wakizasi was used as small size wakizashi of Daisyo set.
I have never seen such kind of very active masterpiece of sword in Kanekage.
Koshirae was used nice fittings,Tsuba, Fuchihkashiram Menuki and so on.
We strongly recommend this Wakizashi for you.

Guarantee NBTHK Hozon Token.(I think it is possible to upgrade to Tokubetsu Hozon Token level )
background of age:Even during the Edo period, the demand for swords has been drastically reduced, 
so more beautiful works are preferred, and the blade In the era when sculptures are carved into the sword  
and more gorgeous works are preferred, while improving their technology of making swords.
 An era when the number of swordsmiths who could not be reached the standard, increased   
dramatically, and the number of swordsmiths who produced farm equipment  increased.
It may be the era when the research and development of Japanese swords was most 
made.

Même pendant la période Edo, la demande en épées a été considérablement réduite, 
de sorte que les belles œuvres sont préférées et la lame À l'époque où des sculptures sont sculptées 
dans l'épée et davantage d'œuvres magnifiques sont privilégiées, tout en améliorant leur technologie de fabrication des épées.
Une époque où le nombre de swordsmiths qui ne pouvaient pas atteindre la norme augmentait de façon spectaculaire 
et le nombre de swordsmiths qui fabriquaient du matériel agricole.
C'est peut-être l'époque où la recherche et le développement des sabres japonais ont été le plus réalisés.


Mimasaka city: This place is located a part of northern part of Okayama prefecture.

Aoi Art estimation paper : whole Oshigata.