カテゴリー: 
開始価格: 
¥1,800,000
上昇単位: 
¥1,000
現在価格: 
¥1,800,000
1579311000
入札数 : 
1

刀:白鞘入り(特別保存刀剣)

銘:無銘(伝保昌)

当社では刀工の出来によって最上作、上々作、上作、普通作を記載しております
本作の出来は無銘(伝保昌)としては上々作にランクされる作品です。

研磨済み
刃長:73.0センチ
反り:1.7センチ
目釘穴:5個
元幅:2.96センチ
先幅:2.05センチ
重ね:0.65センチ
刀身重量:725グラム
時代:鎌倉時代末期1320年
体配:大摺上無銘、身幅、重ね共に尋常な反りの深い体配の良い、帽子の延びごころの体配の良い作品です。
地鉄:柾目肌よく練れて地錵が良く付き地景が入り柾目が精良で良く詰み長い地景が働く
刃紋:錵出来直刃、二重刃が交り小互の目、小足、葉が働き金筋が一段と働く
帽子錵出来強く先焼詰めとなり金筋が働く。

特徴:保昌は古刀期における大和鍛冶の一派。鎌倉時代末期、弘安(1278)の役の頃、国光を祖とし、
その子に保昌五郎貞宗、左衛門尉貞吉、藤原貞清らがおり、柾目鍛えを特技とした一派。宝正とも切る。
貞宗や貞吉は藤原氏と共に保昌を姓にしている。作風として太刀は稀で短刀が多い。
地鉄は柾目肌が揃い元から先迄通り、肌に沸がからむのが最大の特徴である。
但し柾目の肌は密着せず肌割れが出るのが新刀とは異なる点である。
肌潤う直刃調の出来は他の追随を許さない作である。
帽子は棟寄りになる柾目肌に添い、沸が多く掃きかけて焼き詰めとなる。

葵美術より一言:大和には保昌、当麻、手掻、尻懸、千手院とキラ星の如く名工が輩出した。
大和の刀工はそれぞれの神社仏閣の戦う僧侶の為に製作された。
これらの刀工は各地に移住し備前、相州、美濃、山城、その他に強い影響をあたえました。
特に保昌の作品は柾目出来であり数多くの愛刀家の垂涎の的となっております。
本作は地金が詰んで柾目があまり目立たない作品ですが
良く見ますと柾目が判然として地景が激しく現れております。
人には好みがあります。もし柾目を良く出して欲しいと希望があれば問題なく
柾目がはっきりと研磨によって出て参ります。
またしっとりとした中で柾目を見て楽しまれる方には
この上品な無鑑査研磨師による研磨をお勧めいたします。
但し上を狙う方にはもっと柾目を出した方が良いかも知れません。
いずれにせよ昨今でてこない名品であります。研磨は最近出来上がりました。
品格さのある素晴らしい作品で是非ご家庭の宝としてお求め下さい。
又鎬地に樋が無いのも大変結構であり保昌特有の柾目肌が良く見て取れます。

時代背景:いにしえの 奈良の都の 八重桜 けふ 九重に 匂ぬるかな と読まれた
奈良の、のどかな景色が思い出されますね
このしっとりとした柾目肌の保昌を眺めながらお楽しみ下さい。

特別保存刀剣
葵美術評価鑑定:全身押し形

Katana in Shirasaya(NBTHK Tokubetsu Hozon Paper)

Signature: Mumei (Den Hosho)

(We divide 4 sections for each sword as Saijyo saku, Jyojyo  saku
Jyo saku and regular saku)
This blade belongs to Jyo Jyo Saku ranking.
The blade was polished.
Blade length : 73.0 cm or 28.74 inches. 
Sori : 1.7 cm or 0.66 inches. 
Mekugi: 5
Width at the hamachi : 2.96 cm or 1.16 inches. 
Width at the Kissaki : 2.05 cm or 0.80 inches.
Kasane : 0.65 cm or 0.25 inches.
The weight of the sword  725 grams.
Era:  Late Kamakura period of 1324.
Shape: the blade is cut shortened Osuriage mumei style.
The blade is regular-sized with large Sori.
Jitetsu : Itame hada well grained with jinie attach with chikei.
There are Utsuri.
Hamon: Nie deki suguha hamon with double hamon, and Ko Gunome midare. The Boshi is Yakizume and strong Nie with Kinsuji.        
             
Special feature: Hosho is the name of a group of swordsmiths in the koto period. They worked in Yamato province. 
The founder was Kunimitsu who lived circa Koan (1278) of the late Kamakura period. Hosho Goro Sadamune, 
Saemon no jyo Sadayoshi and Fujiwara Sadakiyo were his sons who were also worked as the principal smiths of this school. 
They were good at masame-hada kitae. Quite a few tantos survive but their Tachi is extremely rare. 
Regularly patterned masame-hada includes nie appears on the whole part of the blade. 
The different point between koto Hosho-mono and Shin-to is hada-ware. Masame does not stick with hada. 
Boshi appears along with masame that approaches to the mune. The point is hakikake, yakizume with much nie.

From Aoi Art: in Yamato, master craftsmen like Hosho, Taima, Tegai Shikkake,Senjyuin, 
were high-level sword makers. who Made for fighting monks. These swordsmiths emigrate to various places 
and have a strong influence on Bizen, Aisu, Mino, Yamashiro, etc.
 Especially Hosho's work is straight-grained (Masame Hada) and has become the target of many swords collectors.
This work is a work where the bullion is packed and the grain is not very noticeable, 
but if you look closely, the grain is obvious and the ground is appearing violently
People have a preference.  If you want to get the grain straight out, the grain will come out by polishing without any problems if you wish.
 In addition, we recommend polishing by this elegant uninspected polisher for those who enjoy watching the straight grain while being moist.
However, if you are aiming at upgrading  it may be better to put out more straight grain. Either way, it is a masterpiece that has never come out these days.
Polishing has been completed recently by Mukansa polisher. Please purchase it as a home treasure with dignified and wonderful work.
Also Shinogi ji doesn't have Bo-hi. This is very good because we can see the Masame hada
texture well. If Bo-hi is engraved, it is impossible to see the texture of shinogo ji.

NBTHK Tokubetsu Hozon Paper
Aoi Art estimation paper: whole Oshigata.