カテゴリー: 
開始価格: 
¥1,500,000
上昇単位: 
¥1,000
1557883500
入札数 : 

刀:白鞘入り、拵え付き(特別保存刀剣)(特別貴重刀剣)

銘:近江守法城寺橘正弘
寛文十庚戌年八月日

鞘書:近江守法城寺橘正弘 寛文十庚戌年八月日
刃長2尺3寸1分半 佳作也昭和53年戌牛年師走
勲山誌

新刀:上作:武蔵
当社では刀工の出来によって最上作、上々作、上作、普通作を記載しております
本作の出来は近江守法城寺橘正弘としては最上々作にランクされる作品です。
上研磨済み
ハバキ:金着二重
刃長:70.1センチ
反り:1センチ
目釘穴:1個
元幅:2.93センチ
先幅:2.0ンチ
重ね:0.65センチ
時代:江戸時代 寛文の頃 1670年
体配:身幅、重ね尋常な反りの浅い典型的な寛文新刀の体配をした作品
地鉄:板目肌が実に良く練れて地錵が付き
地景が入り肌目柔らかく、しっかりと肌目が見て取れる最上級の強い地金となる。
若干ヒケ瑕がございます。
刃紋:錵出来匂口が深々と付き足、太く柔かく葉が入り
刃中、砂流、金筋が盛んに働き、刃縁が柔らかく
帽子同様匂口深く丸く返る。

特徴:近江守法城寺橘正広は法城寺正弘は姓を滝川と称し、
本国は但馬といわれている。後に江戸に移住して一 門大いに繁栄した。
正弘には同銘が二代あり、共に近江守を受領し、
初代は承応・ 万治・寛文の年紀があり、二代には延宝・元禄で
本作はその2代銘である。作風は長曽祢虎徹に近く、截断金象嵌銘も良く見かける。
法城寺一派は虎徹一門とかなり交流があったと伺える。
貞国・国正・正照・正則・正次など多くの刀工を擁して一大派閥を形成している。
江戸法城寺一派の中で最上の伎倆をもった刀工数多くの弟子を養成した。

拵:
鍔:木爪型鉄鍔に牡丹の花と思われる図を高彫りし金の色絵をほどこす。
縁頭:赤銅魚魚子地に牡丹の図柄を高彫りし金で象嵌をほどこす。
鞘:良質な黒呂色鞘
目貫:赤銅地で獅子と牡丹の図柄を高彫りし金の色絵をほどこす。
栗形:赤銅地で牡丹の図柄を高彫りし金の色絵をほどこす。

葵美術より一言:本作の近江守法城寺橘正弘は正弘の中でも
最高級の作品で匂口の深い直刃刃紋に匂口が深く
刃中には砂流、金筋が盛んに働き虎徹を上回る最上の出来と考えます。
勲山先生が佳作と鞘書に記載されております。
当社でも自身を以てお勧めで出来る作品で裏銘があるのも極めて珍しい。
拵えは鞘は見事な黒の呂色鞘に牡丹の一作で見事に制作した作品です。
鉄地で牡丹の図柄は珍しく見事です。是非御薦めしたい傑作品です。

特別保存刀剣鑑定書(2019年6月末発行予定)
特別貴重刀剣
葵美術評価鑑定書:全身押し形

 

Katana in Shirasaya with Koshirae.(NBTHK Tokubetsu Hozon Paper)(NBTHK Tokubetsu Kicho Paper)

Signature : Oumi Kami Hojoji Tachibana Masahiro.
Kanbun 10 Kanae Inu Nen 8 Gatsu Hi.

Sayagaki: Oumi Kami Ho-joji Tachibana Masahiro 
Kanbun 10 Kanaiinu nen  8gatsuhi  
Hacyo 2syaku 3sun 1bu han Kasaku nari 
Showa 53nen inu ushi nen siwasu.

Sxplanation: This sword was made 1670 August.
Sayagaki was done by Dr. Honma Kunzan sensei and wrote 
the blade is Kasaku which means nice working.

(We divide 4 sections for each sword as Saijyo saku, Jyojyo saku Jyo saku and regular saku)
This sword belongs to Saijyo saku ranking.
The blade was polished by high ranking polisher.
Habaki :Gold wrapped double habaki.
Blade length : 70.1 cm or 27.6 inches. 
Sori :1cm or 0.4 inches. 
Mekugi : 1
Width at the hamachi : 2.93 cm or 1.154 inches. 
Width at the Kissaki : 2.0cm or 0.79 inches. 
Kasane : 0.65cm or 0.26 inches.
Era : Edo period Kanbun era.
Shape : The blade is regular width, thickness with small sori 
which is called Kanbun shape.
Jigane :Itame had quite well grained with jinie attach and chikei work.
There are some light scratches. 
Hamon :Niedeki suguha based with deep nioikuchi an hamon, Sunagashi and kinsuji work vividly asi and yo bot soft 
Boshi is also deep nioikuchi round shape.

Special feature: Oumi Kami Hojyuji Tachibana Masahiro was named Takigawa who was bone at tajima province.
Later on he moved to Edo and communicated with grat master Kotetsu.
Studied from him and founded Hojyoji school and became the master of the school.
There are number of the student like Sadakuni, Kunimasa, 
Masateru Masatsugu and so on.
This sword is typical Masahiro style like Kotetsu.

Historical background: In 1663, Shogunate government changed 
Bukesho Hatto (Rules to control Daimyo.).
It’s called Kanbun-rei.

Koshirae :  all matching peony flower desing fittings.
Saya :Fantastic black rotor saya.
Tsuba :On the Mokko style iron Tsuba, 
peony flower is engraved with gold color.
Menuki : Shishidog is engraved with gold color.
Fuchikashira:On the syakudo nanako plate, 
peony flowers are engraved with gold .
Kurikata: on the syakudo nanako plate peony flower is engraved.

From Aoi Art :This Masahiro is one of the best quality blade 
with very deep nioikuchi and soft Habuchi.
In Hamon, many sunagashi and a lot of Kinsuji work.
Do Kunzansensei wrote the blade is Kasaku.  
He wrote few sword for writing Kasaku. 
We also recommend this top ranking Masahiro sword for you.
Also the Koshirae is marvelous high ranking mint condition.
I really recommend this sword for you.

NBTHK Tokubetsu Hozon Token(the paper will be issued around the end of June 2019.)
NBTHK Tokubetsu Kicho Token
Aoi Art estimation paper:  whole Oshigata.