カテゴリー: 
開始価格: 
¥780,000
上昇単位: 
¥1,000
1544490000
入札数 : 

脇差:白鞘入り、拵え付き(特別保存刀剣)

銘:近江大掾藤原忠広

新刀;上々作:大業物:肥前
当社では刀工の出来によって最上作、上々作、上作、普通作を記載しております
本作の出来は近江大掾藤原忠広としては上々作にランクされる作品です。
研磨済み
はばき:素銅地一重
刃長:51.0センチ
反り:1.2センチ
目釘穴:1個
元幅:3.04センチ
先幅:2.1センチ
重ね:0.59センチ
時代:江戸時代寛永の頃 1642
体配:身幅が広く重ね厚く肉置きが良く反り適度に付き
切先が延びた体配の良いしっかりとした脇差
地鉄:小板目肌実に良く詰んで地錵が付き
綺麗な肥前独特の小糠肌となる。
鎬地:小板目肌よく詰んで細かな柾目が見て取れる
刃紋:錵出来、匂口の深い中直刃で小足が良く入り刃縁が柔らかく付く
帽子:匂口の深い刃で丸く返る

特徴:忠廣は肥前の刀工で、初代忠吉の実子。本名を橋本平作郎といった。
父の没した後の寛永十年紀からの作刀が見られ、寛永十八年(1641年)に二十九歳の時、
近江大掾を受領。受領後の正保、慶安頃が最盛期であったといわれる。
終生忠吉銘は襲名せず、忠廣と銘した。藩より屋敷と切米二十石を拝領し肥前刀の高揚に務めた。
作刀期間は約六十年と長く、長寿であった為作品数は多く作風も多彩である。
元禄六年(1693)八十歳にて没した。切味が良く、大業物に指定されている。
就中地鉄の精美な点では肥前刀随一といわれ、父忠吉に次ぐ名工との評価が高い。

葵美術より一言:肥前刀の祖は延寿に行き着くのではないかと考えられる程
地金が良く似ております。異なるのは地に映りがない事と刃紋が
直刃出来ですが匂口が深く延寿とは異なります。
本作は二代忠広の典型作で地金が良く刃紋も良く冴えて明るく品格さのある作品と云えます。
瑕や欠点が無く是非御薦めしたい作品です。

拵:
鍔:円形の赤銅地に波と龍を高彫りし金の色絵をほどこす。
縁頭:赤銅魚魚子地に龍を高彫りし金の色絵をほどこす。 銘:後藤慶乗
鞘:黒呂色鞘。
目貫:剣巻龍と独鈷の図柄を高彫りし金の色絵をほどこす。(金無垢かもしれません)

葵美術より一言:近江大掾藤原忠広は出来によって大きく評価が異なります。
特に肥前刀一般は皮金が薄く造るため芯鉄が出易く評価を下げる傾向があります。
本作は地金が良く瑕欠点のない素晴らしい地金ですので是非お薦めしたい作品です。
拵えは豪華な小道具が使用され飽きの来ない作品と言えます。

 

葵美術正真鑑定書:特別保存刀剣鑑定書
全身押し形

Wakizashi in Shirasaya with Koshirae.(NBTHK Tokubetsu Hozon paper)

Mei:OUMI DAIJYO FUJIWARA TADAHIRO (2nd generation)

Shinto:Jyo-Jyo saku:Oowazamono cutting test ranking:Hizen
(We divide 4 sections for each sword as Saijyo saku, Jyojyo saku Jyo saku and regular saku)
The blade is Jyo Jyo saku ranking.
The blade was polished.
Habaki :copper single habaki
Shape(Sugata):The blade is wide and thick with deep sori and long kissaki nice healthy looking shape.
Blade length(nagasa) : 51.0 cm or 20.07 inches. 
Sori :1.2 cm or 0.47 inches. 
Mekugi : 1
Width at the hamachi : 3.04 cm or 1.19 inches. 
Width at the Kissaki : 1.2 cm or 0.47 inches. 
Kasane : 0.59 cm or 0.23 inches.
Jidai : Edo period Kanei era.1624.
Shape : The blade is rather wide and thick 
with suitable sori and longer 
kissaki nice looking shape.
Jigane :Koitame hada well grained 
with jinie attach beautiful Hizen texture
which is called Konukahada.
Shinogoji:Koitame hada and masanagare.
Hamon :Niedeki suguha with rather thick nioikuchi 
which is middle suguha hamon.  
Boshi is round shape with thick nioikuchi.

Special feature:Tadahiro the Second forged this katana. 
He was born Heisakuro Hashimoto as a legitimate son of Tadayoshi the First. 
Tadahiro was only19 years old when his father passed away in1632 
but he was enough skillful to forge sword at that time. 
Tadahiro designated the Omi-Daijo in 1641, aged 29 
and continued not only forging sword but also supervised many pupils until his death in 1693, 
aged 80. He is known as a skillful swordsmith almost all works are above the standard hizen-to. 
He had been forged sword for a long period of time to leave the largest number of 
swords among the swordsmiths of Hizen school. 
He was good at both of Suguha-hamon and Choji-midare Hamon. 
Especially the beauty of jitetsu called konuka-hada is appreciated as the best among the hizen-to.
His swords are ranked at the Owaza-mono because of the sharpness.  

Koshirae : 
Saya :black roiro saya.
Tsuba :On the round syakudo tsuba, waves and a dragon are engraved with gold color.
Menuki : Kenmakiryu and dokko(a dragon is twisting on the Ken and tried 
to swallowing Ken and dokko.) with gold color(It looks solid gold)

From Aoi Bijyutsu  Hizen blade looks come from Enjyu school but bigg 
difference is Hizen blade doesn't appear Utsuri and hizen blade hamon more thick nioikuchi.
This wakizashi is very nice middle suguha hamon with thick nioikuchi.
Boshi is thick nioikuchi round shape.

Aoi Art estimation paper:  NBTHK Tokubetsu Hozon paper
whole Oshigata.