カテゴリー: 
開始価格: 
¥2,300,000
上昇単位: 
¥1,000
1508291340
入札数 : 

脇差:白鞘入り、拵え付き(特別保存刀剣)(鍔に特別貴重刀装具)

銘:川部義八郎藤原正秀(花押)
文化四年八月日 応金子正恭需造之

新々刀:最上作:武蔵
当社では刀工の出来によって最上作、上々作、上作、普通作を記載しております
本作の出来は川部義八郎藤原正秀としては最上作にランクされる作品です。
研磨済み
登録証番号:東京28135号
交付年月日:昭和26年5月30日
刃長:1尺8寸1分 (54.84センチ)
反り:3分(2.1センチ)
目釘穴:1個
元幅:3.18センチ
先幅:2.30センチ
重ね:0.76センチ
時代:江戸時代末期 文化4年 1808年
体配:身幅広く3.18cm重ね厚く反り適度に〈付き切先が延びたがっしりとした作品。
地鉄:小板目肌実の良く詰んで地錵がよく付き綺麗な澄んだ美しい地金となる。
刃紋:錵出来刃区より直刃その先匂口の深い互の目乱れ、大互の目乱れ、濤乱刃となり
足が深く匂口柔らかく煙る様な作品となる。

特徴:初代水心子正秀は新々刀の開祖とも言うべき江戸時代後期を代表する刀匠で、
寛延三年(1750)に出羽に生まれた。少年期に野鍛冶に学んだとも
仙台國包に学んだとも言う。後に藩士の紹介で武州川越の宮川吉英に入門した。
安永三年(1774)、明和四年(1767)から弘化二年(1845)の間
山形を支配していた秋元家の抱工となり、名を儀八郎正秀と改め
後に水心子という号も使用する様になった。天明(1781)以降は
江戸にのぼり秋元家中屋敷に住み、備前伝を石堂是一、相州伝を綱広に学んだ。
鎌倉時代の刀剣を目指した復古刀を提唱し研究を重ね、
実用的な刀剣の製作を行い、また出羽の大慶直胤、下野の細川正義をはじめとする
全国から集った百人以上ともいわれる多数の門弟を育成した。
文政二年(1819)に天秀と改名、文政八年(1825)に七十六歳にて没した。

時代背景:文化5年(1808年)間宮林蔵が樺太を短剣し間宮海峡を発見した。

拵:
鍔:(特別貴重刀装具)木爪型鉄鍔に芦を鉛で砂張(さはり)
象嵌した間鍔で銘に間と銘を切る
縁頭:赤銅魚子地に鬼瓦を高彫りし金の色絵をほどこす。
鞘:黒呂色鞘
目貫:赤銅地で文様を高彫りし金の色絵をほどこす。(不明)
小柄:赤銅魚子地に文人達を高彫りし金の色絵をほどこす。 藻唐子一派

葵美術より一言: 水心子正秀は復古刀を念頭により
切れ味の良い作品を模索するなか、実は現在に於いては
本作の如く匂口の深い互の目乱れ、濤乱 刃は最も人気が高いのは皮肉でありますが
鑑賞という点から選択されているのが実態であります。
この様な正秀の助広写しは滅多になく是非御薦めしたい作品であります。
又水心子正秀を有名にしたのは正にこの濤乱刃と云えます。
拵えは木爪型鉄鍔に間と銘がある。間鍔とは現在の三重県亀山市に居住した
鉄砲鍛冶が鉄砲への象嵌を行った。砂張(サハリ)象嵌と云われ
鉛を用いて象嵌をほどこした。素朴な中に味わいの有る作品でかなり珍重されております。
拵えは正秀の作品に良くあっており全体として是非御薦めしたい作品と云えます。

特別保存刀剣
鍔に特別貴重刀装具
葵美術評価鑑定:全身押し形

 

Wakizashi in Shirasaya with Koshirae(NBTHK Tokubetsu Hozon Paper)(NBTHK Tokubetsu Kicho for the Tsuba)

Signature : Kawabe Gihachiro Fujiwara Masahide(Kao)
Bunka 4 Nen 8 Gatsu Hi, Ou Kaneko Masayasu Ju Zo Kore

Shinto: Saijo saku: Musashi province.
(We divide 4 sections for each sword as Saijyo saku, Jyojyo  saku
Jyo saku and regular saku)
This Kawabe Gihachiro Fujiwara Masahide belongs to Saijyo saku  ranking.
The blade was polished by high ranking polisher.
Blade length : 54.84 cm or 21.59 inches. 
Sori : 2.1 cm or 0.826 inches. 
Mekugi : 1
Width at the hamachi : 3.18 cm or 1.25 inches. 
Width at the Kissaki : 2.30 cm or 0.90 inches.
Kasane : 0.76 cm or 0.29 inches.
Era : Edo period Bunka era. 808.
Shape : The blade is wide 3.18 cm and thick 
with suitable Sori and long kissaki healthy blade.
Jitetsu :Koitame hada well grained with jinie attach beautiful nice texture.
Hamon : Niedeki suguha with thick nioikuchi from Hamachi area 
and then gunome midare and oo gunome midare 
like Doranba hamon with thick nioikuchi.
Boshi is round shape.
             
Special feature : Suishinshi Masahide the First forged this wakizashi. 
It is an accepted theory that he was the founder of Shinshin-to. 
Masahide was born in Dewa province, present Yamagata pref. 
in 1750. It is said that he learned in his youth under Kunikane 
the Forth at Sendai or a smith forging farming tools. 
Masahide went to Edo and learned under Miyakawa Yoshihide, 
a swordsmith of Shitahara school on the introduction 
of a certain samurai at the age of 22. Masahide started serving 
the Akimoto family in 1774 and studied the method of forging sword 
from an independent standpoint. A daimyo; a feudal lord gave Masahide 
foreign steel called Namban-tetsu to study. 
On early works he was fond of brilliant Toran-ba modeled on Sukehiro 
that had a tendency to break so he tried to the revival of Koto blade forged 
in the Kamakura period aimed at the sharpness. He went to Edo 
in 1781and learned Bizen-den under Ishido Korekazu, 
Soshu-den under Tsunahiro. Masahide was also 
an educational swordsmith to discipline an array of excellent pupils; 
Taikei Naotane, Hosokawa Masayoshi, Chounsai Tsunatoshi and others. 
Masahide passed away in 1825, aged 76.

Koshirae : 
Tsuba :(NBTHK Tokubetsu Kicho Paper) On the mokko style iron tsuba, bamboo leaves are engraved 
by lead Zogan. name Hazama, Hazama Tsuba: Matchlock makers were 
working at Mie prefecture Kameyama and inlayed on the surface  
of the gun by lead inlay which is called sahari inlay.  
It is quite simple but well known Tsuba among Tsuba collectors.
Fuchikashira :On the syakudo nanako plate,
engraved  Ridge-end tile with gold color.
Saya : black roiro saya.
Menuki : on the syakudo, some designe are engraved with gold color.
Kozuka : On the syakudo nanako plate, some wise 
men are engraved with gold color: Mogarashi school.

From Aoi Art:The first generation Masahide tried to make Doranba 
like Sukehiro and succeeded perfectly like this wakizasi.   
This kind of temper line pushed up to saijyo saku sword maker.
But later on He thought this kind of doranba hamon is gorgeous but rather easy to break.
So he tried to make old koto komidare hamon or small cyoji midare hamon mainly.
This kind of swords are stronger than Doranba or Oogunome midare with thick nioikuchi swords.
But in modern times such kind of poor looking sword are not welcomed by sword collectors.
It is ironical  thing that Masahide studied Koto simple hamon is the best of all other swords.
but his first stage of Japanese swords are estimated overwhelmingly.
Probably his study is right but in modern times, sword collectors want active art of swords.
Anyway this sword is excellent masterpiece of Suishinshi Masahide.
Koshirae is also nice and well harmony.
We strongly recommend this sword for you.     

NBTHK Tokubetsu Hozon Paper
NBTHK Tokubetsu Kicho Paper for the Tsuba
Aoi Art estimation paper : whole Oshigata.