カテゴリー: 
開始価格: 
¥2,500,000
上昇単位: 
¥1,000
1568251500
入札数 : 

刀:白鞘入り (特別保存刀剣)

銘:備前介宗次作之 応藤井直礼需
文久元年八月日

新々刀:上々作:武蔵
当社では刀工の出来によって最上作、上々作、上作、普通作を記載しております。
本作の出来は固山宗次としては上々作にランクされる作品です。
上研磨済み
はばき:銀一重
刃長:70.5 cm (2尺3寸3分)
反り:1.7 cm (5分6厘)
目釘穴:1個
元幅:3.0 cm
先幅:2.0 cm 
重ね:0.45 cm 
時代:江戸時代末期
体配:身幅、重ね尋常な反りやや深く切先がやや延びた体配の良い姿をした刀。
表裏に棒樋と添樋を彫る。
地鉄:小板目肌実に良く詰んで地錵が付き精良な地金となる。
刃紋:小錵出来。互の目乱れに丁字乱れが混じり帽子乱れ込む。

特徴:備前介藤原宗次(固山宗次)は陸奥白河に固山宗平の三男として出生し、
宗兵衛と称した更に白河松平家の抱工として作刀し藩主に従い桑名に移住する。
天保二年に江戸に出て鍛刀する。当時からかなり有名であったと考えられ弘化2年に備前介を受領する。
藤代氏の刀工辞典では麻布永坂及び四谷左衛門町に居住し山田浅右衛門に刃味利純の指導を受ける。
源清麿が四谷伊賀町に開業した時当時四谷左衛門町に居住していた宗次に挨拶をしなかったとして
彼に果たし状を突きつけたという話があり刀工気質の表れとして興味がそそられ事柄であると記載されております。
当時から彼に刀を注文する武士はかなりあったといわれている。
宗次の作品はどれもが欠点のない出来が多く高技量の持ち主であった事が伺える。
裁断銘の作品が多く切れ味が評判を呼んだと考えられる。
宗次の最も関心されるのは駄作がない事、瑕欠点のある作品は見た事がありません。
したがって固山宗次に関しては見なくても概ね判断の基準がでると言われております。
本作は出来が良く匂口深めの独特な宗次の作品で瑕欠点なく良く研磨された見事な作品です。
時代背景:文久遣欧使節として文久元年(1862年)ヨーロッパに政府が使節団を送る。
正使は竹内保徳、副使は松平康直、目付は京極高朗、そのほか柴田剛中、福地源一郎。
福沢諭吉らが加わり、総勢36名となった通訳として森山栄之助、渕辺徳蔵が加わったとされている。

左から松平康直、竹内保徳、京極高明。柴田剛中

 

特別保存刀剣鑑定書

葵美術評価鑑定:全身押し形

Katana in Shirasaya.(NBTHK Tokubetsu Hozon Paper)

Signature : Bizen Suke Munetsugu Saku Kore Ou Fujii Naoyosi Juu
Bunkyu Gannen 8 Gatsuhi.

This sword is made to order by Mr. Fujii Naoyoshi asked to forge Koyama Munetsugu. Date is Bunkyu 1st (1861) August.
(We divide 4 sections for each sword as Saijyo saku, Jojo saku Jo saku and regular saku)
This sword Bizen Suke Munetsugu belongs toJojo saku ranking.
The blade is polished by high ranking polisher.
Habaki : Single silver habaki.
Blade length : 70.5 cm or 27.8 inches.
Sori :1.7 cm or0.67 inches.
Mekugi : 1
Width at the hamachi : 3.0 cm or 1.18 inches.
Width at the Kissaki : 2.0 cm or 0.79 inches.
Kasane : 0.45 cm or 0.18 inches.
Era : Late Edo period. (1861)
Shape : The blade is regular size with deep Sori and longer Kissaki. On both sides of the blade there is Bo-Hi and Soe-hi engraved.
Jigane : Koitame Hada well grained with Jinie attach beautiful nice texture.
Hamon : Koniedeki Gunome-midare and Choji-midare mixed, Midarekomi style Boshi.
Special feature : First generation Bizen no suke Munetsugu (Koyama Munetugu )
was born at Mutsu Shirakawa province as a son of Koyama Munehira.
His name was Soubei.
He was working for Matudaira Daimyo family as a sword making Samurai.
He moved to Kuwana province with his master and then he moved to Edo Tenpo 2 nd year.At that time he was high reputation of cut well swords maker. Some times we found his swords which was done Saidanmei and also possession name on the tang of the blade.
Generally speaking the quality of Munetsugu is one of the top swords smith in late Edo period and without any faults among his swords.
He passed away Meiji 5th year 70years of age.
He was well kown swordsmith at that time and left famous story.
Kiyomaro opened a sword factory near Munetsugu without greeting so Munetsugu got angry and applied for a duel to Kiyomaro. I don’t know the result but his intense feeling was succeeded to make swords.
He tried to make cut well swords so he asked Yamada Asaemon sword cutter how to make cut well swords.
So Koyama Munetsugu has many Saidanmei swords during his life.
Generally speaking his subjects are all swords are quite well and good condition without Kizu and flow.
This sword is quite well jigane and Hamon.
Historical back ground: Tokugawa family sent a mission to Europe at Bunkyu first year (1862) head officer was Yasunori Takeuchisecond officer Yasunao Matsudaira 3rd
Takayoshi Shibata, and Gocyu Shibata. Genichiro Fukuchi and Yukichi Fukuzawa.

From the left, Yasunao Matsudaira, Yasunori Takeuchi, Takaaki Kyogoku, and Gocyu Shibata
NBTHK Tokubetsu Hozon paper.
Aoi Art estimation paper : whole Oshigata.

From the left, Yasunao Matsudaira, Yasunori Takeuchi, Takaaki Kyogoku, and Gocyu Shibata

 

NBTHK Tokubetsu Hozon paper.
Aoi Art estimation paper : whole Oshigata.