カテゴリー: 
開始価格: 
¥380,000
上昇単位: 
¥1,000
1565918700
入札数 : 

短刀:白鞘入り、拵え付き(保存刀剣)

銘:廣近(新刀)

当社では刀工の出来によって最上作、上々作、上作、普通作を記載しております
本作の出来は廣近(新刀)としては上々作にランクされる作品です。
研磨済み
はばき:赤銅地に桐紋を金色絵で描く
刃長:25.9センチ
反り:0.0センチ
目釘穴:2(内1個埋)
元幅:2.69センチ
重ね:0.715センチ
時代:江戸時代延宝の頃
体配:身幅、重ねがっしりとした短刀で体配が良い
地鉄:柾目肌よく練れて地錵が付き、いかにも北国物と思われる作品です。
刃紋:錵出来太直刃、特に物打ち近辺から切先にかけて
更に太くなり、帽子更に太く先掃掛となる。

特徴:廣近は陸奥の刀工で初代を大和大掾源広近と称し
津田助広の門人で初銘寛近と称し、伏見左衛門尉と称する。
磐城中村藩相馬家の藩工であります。二代、三代迄続き
二代は助直の門人で中々上手な刀工です。

拵:
鍔:鉄地小柄、笄櫃を大きく彫る:銘 江府住正秀
縁頭:赤銅地に松の木に停まる鷹の図柄を高彫りし金の色絵をほどこす。
鞘:青貝散らしに千鳥を白い貝殻で描く
目貫:真鍮地で家紋を高彫りし金の色絵をほどこす。
小柄:赤銅魚魚子地に龍の図柄を高彫りし金の色絵をほどこす。
小刀:尾州犬山住

葵美術より一言:本作は初代廣近の作品で、特に匂口の深い直刃出来
すなわち助広の直刃出来の刃紋を焼き上げる。
助広門下であった当時は助広の手伝いで終了したと考えられ、
陸奥に戻ってからの作品がほとんどと考えられます。
地金は柾目が良く見て取れ、大阪で修行した時代に太直刃を学んだと考えられます。
二代も助広の門人の助直の門人となったので作品の数はかなり少なかったと
考えられます。陸奥では仙台国包を筆頭として柾目出来の作品が多く製作されており
多分に影響をうけたと考えられます。あまり有名でない刀工では有りますが
実力は素晴らしく地金、刃紋共に素晴らしい実力をもっていた刀工と言えます。
この時代は短刀の製作はほとんどなくなり需要も激減しましたので短刀は極めて珍品といえます。

廣近より一言:葵美術の社長がいっております様に私は元々磐城中村藩相馬家の藩工でありました。
当時からも摂津の刀工であった助広、井上真改の評判は聞いておりました。
中村藩より今で言えば大阪に勉強にいってこいという命令が出まして大阪迄出掛けました。
万事万端話が伝えられており津田助広の門下生となりました。
私は毎日師匠の仕事を手伝いその後、陸奥へと帰国いたしました。
陸奥へ帰りますと摂津の細かな大阪地金は製作することも出来ず当時流行しておりました
柾目出来に挑戦をしてみました。師匠の濤乱刃乱れを柾目出来に入れる事は至難の業でした。
結局匂口の深い太直刃をいれる様に努力をしようやく完成することができました。
大阪での匂口の深い直刃と陸奥の柾目出来を合体させました。
葵美術の社長さんが素晴らしい出来だねといわれ鼻をひくひくさせております。
著名な刀工には負けずに努力はして参りましたので、地元の相馬近辺の方にでも
大切に保存してもらいたいと願っております。今でも一心不乱に製作したと自信を持っております。
幸いにも良い行いをして天国に来られました時は御立ち寄り下さい。
陸奥から摂津大阪迄旅たつ困難さなどを話ながら日本刀談議でもしましょう。
なお息子には師匠の第一の御弟子であった助直師匠に勉強に行かせました。

時代背景:日本刀の需要が急減し刀工間での厳しい努力が行われ
斬新な刃紋の製作、刀身彫りなどが行われる様になった。

保存刀剣鑑定書
葵美術評価鑑定書:全身押し形

 

Tanto in Shirasaya with Koshirae.(NBTHK Hozon Paper)

Signature: Hirochika(Shinto)

(We divide 4 sections for each sword as Saijyo saku, Jyojyo saku Jyo saku and regular saku)
This sword belongs to Jyo Jyo saku ranking.
The blade was polished.
Habaki : Shakudo single habaki with a Kiri mon family crest.
Blade length : 25.9 cm or 10.19 inches. 
Sori : 0.0 cm or 0 inches. 
Mekugi : 2 (filled 1 hole)
Width at the hamachi : 2.69 cm or 1.05 inches. 
Kasane : 0.715 cm or 0.28 inches.
Weight of the blade: grams
Era : Edo period Enpo era.
Shape : The blade is rather wide and thick nice looking shape.
Jigane :Masame hada well grained with jinie attach.
Hamon : Nie deki suguha hamon from the middle to upper part Kissaki area. Futo suguha (very wide suguha) with deep nioikuchi. 
Boshi is round shape with deep nioikuchi.

Special feature: The first generation Hirichika started from Enpo era 
and studied under the Sukehiro Settsu province quite well-known swordsmith.
 He was a sword maker in Nakamura feudal lord Soma family and continued to 3rd generations.  2nd generation studied under the Sukenao.

Koshirae : 
Saya :On the blue shell powder saya, birds are flying in the sky 
which was made by a white shell.
Tsuba :On the iron Tsuba, kozuka and Kogai hits are big engraved. 
signature:  Efu Ju Masahide.
Menuki : On the brass, family crest is engraved.
Fuchikashira: On the syakudo plate, a hawk is sitting 
on the branch of the tree.
Kozuka: On the syakudo nanako plate, 
a dragon is engraved with gold color.
Kogatana: Bisyu Inuyama Jyu.

From Aoi Art: This work is a the first generation Hirochika  especially 
with a deep-nioiguchi  straight hamon  which kooks Sukehiro's straight Hamon.
At that time, even far from district of Settsu province, 
these sword makers and samurai understood of Sukehiro and Shinkai's well known sword makers. 
The lord Nakamura Soma families asked to go to Oosaka and studied under the Sukehiro. 
He went to Oosaka and studied under the Sukehiro.
After he returned to Mutsu province, it is very hard to look for fine jigane like Oosaka 
so probably he chugged his mind to make oosaka jigane and used Masame hada 
and mixed up sukehiro's hut suguha hamon.  
He succeeded this style  masamahada with fat suguha hamon mainly.
It can be said that He  was a swordsman with great ability. 
but unfortunately, in Japan, it is not necessary 
to use a lot of swords because of the peaceful Tokugawa age.
Especially Tanto 's demanding is almost zero. It means from right now modern times, 
if you find a nice Tanto, we recommend buying very quickly 
which will be a good investment in the future.

From Hirochika from heaven:
As Aoi Art said, I was originally a craftsman of the Nakamura Soma family.
I have heard the reputation of Sukehiro and Inoue Shinkai, 
who were Settsu swordsmiths from that time. By my cran's effort, 
I went to Osaka with my cran's effort,  I was order to come to Osaka to study Everything
The story was told and I became a student of Tsuda Sukehiro. 
I helped the teacher Sukehiro  every day and then after a few years later, 
I returned to Mutsu.but I can't  make fine Osaka bullion from Settsu.
I tried to challenge the success that was popular at the time. Master's rebellion
It was a difficult task to put in the end, and after all, 
it was finally completed to put in a sword with a deep nioikuchi.
I tried to create Masame hada with deep nioikuchi suguha  
It is said that the president of Aoi Art is a wonderful achievement, 
and I am thrilled. Prominent
Since we have made efforts without losing swordsmanship, 
even the local people in the vicinity of Soma can save them carefully.
I want to be here. Even now, I am confident that I made it with all my heart.
Fortunately, please drop in when you come to heaven for good luck. 
The difficulty of traveling from Mutsu to Settsu Osaka
Let's do Japanese swordsmanship with talking. 
Let my son who succeeded 2nd generation son gwent to study 
with the assistant teacher, Sukenao.

NBTHK Hozon Token 
Aoi Art estimation Paper: whole Oshigata.