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Starting price: 
¥580,000
Bid Increment: 
¥1,000
1585791000
Number of Bids: 

脇差:白鞘入り、拵え付き(特別保存刀剣)

銘:無銘(為継)

当社では刀工の出来によって最上作、上々作、上作、普通作を記載しております
本作の出来は無銘(為継)としては上々作にランクされる作品です。
研磨済み
はばき:金着一重
刃長:57.0センチ
反り:0.9センチ
目釘穴:2個
元幅:3.0センチ
先幅:2.32センチ
重ね:0.49センチ
刀身重量:530 グラム
時代:南北朝時代         
体配:大摺上無銘で表裏に二筋樋を彫り反り適度に付き大切先となる。
地鉄:板目肌に杢目肌が交り地錵が付き肌目が見て取れる。
刃紋:錵出来尖りごころの刃紋に物打ち近辺は激しく
匂口の深い互の目乱れとなり、刃中、砂流、金筋が盛んに働く。  
帽子乱れ込んで匂口が深く刃中、金筋が働く

特徴:為継は通説、郷義弘の子で、則重に師事したと伝えているが、
年代的な点にはなお検討の余地が有るとされる。
延文二年(1357)及び応安二年(1369)紀で「越前国藤原為継」銘の作が
押し形に見られ、また実存する作に応安七年紀で「濃州住藤原為継」銘の作があることから、
応安二年より同七年(1374)の間に越前より美濃に移住した事が分かる。

拵:
鍔:木爪型真鍮地に波と龍の図柄を高彫りする。 平戸一派
縁頭:赤銅地で波と家紋を高彫りする。
鞘:茶色に縞模様を入れた変わり塗り鞘
鐺:鉄地に若芝特有の布目象嵌を高彫りし金の色絵をほどこす。
目貫:赤銅地で龍の図柄を高彫りし金の色絵をほどこす。

葵美術より一言:の刀は身幅広く切先が延び、南北朝時代の姿を呈し、
地は大肌になって所々流れて地景入り、地沸が良く付くが、
肌目がややカス立ちごころとなるところは、北国物と鑑せられるもので、
刃は匂口が深く厚く沸付き、砂流し頻りと掛かってほつれ、
金筋が入る等、大磨上無銘ながら地刃共に
為継の作風を良く示した作で、地刃共に健やかである。
一カ所横手近辺から帽子にかけて細かな割れがあるが目立たず。
まずまずの相州伝の野趣に富んだ作品です。
特に刃中の砂流、金筋は見事です。
拵えも良く出来ております。
江戸時代後期頃の小道具を使用して製作しております

特別保存刀剣鑑定書
葵美術評価鑑定書:全身押し形

Wakizashi in Shirasaya with Koshirae.(NBTHK Tokubetsu Hozon Token)

Signature : Mumei(Tametsugu)

(We divide 4 sections for each sword as Saijyo saku, Jyojyo saku Jyo saku and regular saku)
This sword belongs to Jyo Jyo saku ranking.
The blade was polished.
Habaki : Gold foiled single habaki.
Blade length :57.0  cm or22.44  inches. 
Sori :0.9cm or  0.354inches. 
Mekugi :  2
Width at the hamachi : 3.0cm or 1.18  inches. 
Width at the Kissaki : 2.32 cm or 0.91  inches. 
Kasane :0.49 cm or 0.193  inches.
The weight of the sword 530  grams.
Era : Nanbokucyo period 
Shape : The blade is O-suriage mumei with double Hi 
on both sides of the blade and suitable sori with O-kissaki gorgeous blade.
Jigane :Itame hada and mokume hada well grained 
with jinie attach and visible to see the texture.
Hamon :Nie deki, Togari gunome midare with rather deep nioikuchi 
and sunagashi and many Kinsuji work.  
Bo-shi is midarekomi deep nioikuchi and kinsuji work.

Special feature: It is an accepted opinion that Tametsugu was a son of 
Go (No) Yoshihiro and learned under Norishige though 
there is still room for more research about the difference 
of chrono-range among them. Both Yoshihiro 
and Norishige were counted among ten brilliant pupils of Masamune. 
Norishige created a peculiar texture of jitetsu compounded soft 
and hard iron commonly called matsukawa-hada 
or Norishige-hada in Japanese. 
Tametsugu's works in Echizen province dated in 1357 and 1369 
are still remain on the record as oshigata pictures. 
An extant inscrived Noshu Ju Fujiwara Tametsugu in 1374 
shows he moved to Mino province from 1369 to 1374 . 
Judging from the texture of jitetsu, this katana should be attributed 
to Hokkoku-mono, forged in the northern province of Japan. 
Deep-nioikuchi, thick nie, many sunagashi and kiusuji 
form an attractive temperline of Tametsugu. Both jitetsu and hamon create a healthy impression.

Koshirae
Tsuba: On the mokko style brass plate, 
a dragon and waves are engraved:Hirado school.
Saya: red brown color kawari nurd saya.
Kojiri: On the iron plate, some designe is engraved Jykushi style.
Fuchikashira: On the syakudo palte, waves and a family crest are engraved.
Menuki: a dragon is engraved with gold color.

From Aoi Art: This sword is rather wide and thick with oo kissaki nice looking shape. 
There is a small kizu to the Kissaki area but not serious.
The sword accompanied with NBTHK Tokubetsu hozon paper.
Recently it is rather hard to buy this kind of So-syu den school.
The Wakizashi is long and ookissaki nice looking shape 
so I recommend this sword for you.

NBTHK Tokubetsu Hozon Token 
Aoi Art estimation paper: whole Oshigata.