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Starting price: 
¥550,000
Bid Increment: 
¥1,000
1582162080
Number of Bids: 

脇差:白鞘入り、拵え付き(特別保存刀剣)

銘:肥前国住藤原忠広(二代)

新刀:上々作:大業物:肥前
当社では刀工の出来によって最上作、上々作、上作、普通作を記載しております
本作の出来は肥前国住藤原忠広としては上々作にランクされる作品です。
研磨済み
はばき:金着二重
刃長:1尺4寸9分 (45.15センチ)
反り:2分8厘(0.84センチ)
目釘穴:1個
元幅:2.83センチ
先幅:2.07センチ
重ね:0.56センチ
時代:江戸時代寛永の頃
体配:身幅、重ね尋常な脇差で反りがやや深く付き
切先が延びた体配の良い脇差
地鉄:小板目肌実に良く詰んで地錵が付き
綺麗な肥前地金所謂小糠肌となる。
刃紋:錵出来馬の足といわれた丸みのある互の目乱れとなり
足良く入り刃中、砂流、金筋が働く。帽子丸く返る。

特徴:肥前の刀工近江大掾藤原忠廣は初代忠吉の実子で本名を橋本平作郎という。
父の没した後の寛永十年(1633)紀からの作刀が見られ、
寛永十八年(1641年)に二十九歳の時、近江大掾を受領。
受領後の正保、慶安頃が最盛期であったといわれる。終生忠吉銘は襲名せず、忠広と銘した。
藩より屋敷と切米二十石を拝領し肥前刀の高揚に務めた。
作刀期間は約六十年と長く、長寿であった為作品数は多く作風も多彩である。
元禄六年(1693)八十歳にて没した。長寿であった為作品数は多いが、
寛文三年(1663)頃からの晩年作には三代の代作も見受けられる。
切れ味が良く、大業物に指定されている。
地鉄の美しさでは肥前刀随一といわれ、父忠吉に次ぐ名工との評価が高い。

拵:
鍔:薄手の円形の鉄鍔に梅の木と花を高彫りし素銅地と銀で花を描く
縁:赤銅地に波の図柄を高彫りする
頭:角
鞘:朱塗り鞘
目貫:大振りの赤銅地に画題不明の図柄を高彫りし金の色絵をほどこす。

葵美術より一言:一般的に近江大掾藤原忠広は殆ど直刃出来が多く
その直刃出来の変化に多くの愛刀家を引きつけております。
そんな中にあって互の目乱れも製作しております。
本作は錵出来、匂口の深めの互の目乱れで馬の爪といわれた
丸みの有る匂口の深めの互の目乱れを焼き上げ足良く刃入り
刃中、砂流、金筋が働き足の中に砂流が絡んで景色となり
出来の良い作品と言えます。元々は大小であった作品であろうと考えますが
今では離ればなれとなってしまっているもは惜しまれますが
出来が良く充分堪能で切る見事な作品といえます。
拵えもまとまりがあり是非御薦めしたい作品です。
製作年代は忠広の寛永15、6年頃の作品と考えられます。
又この時期は覇気のある作品が多い。

特別保存刀剣鑑定書
葵美術評価鑑定書:全身押し形

Wakizashi in Shirasaya with Koshirae.(NBTHK Tokubetsu Hozon Token)

Signature : Hizen Koku Ju Fujiwara Tadahiro(2nd)

Shinto: Jyo Jyo saku: Owazamono: Hizen
(We divide 4 sections for each sword as Saijyo saku, Jyojyo saku Jyo saku and regular saku)
This sword belongs to Jyo Jyo saku ranking.
The blade was polished.
Habaki : Gold folied double Habaki.
Blade length : 45.15 cm or 17.77 inches.
Sori : 0.84 cm or 0.33 inches.
Mekugi : 1
Width at the hamachi : 2.83 cm or 1.11 inches. 
Width at the Kissaki : 2.07 cm or 0.81 inches. 
Kasane : 0.56 cm or 0.22 inches.
Era : Edo period, around Kanei era.
Shape : Regular width and thickness Wakizashi.
Jigane : Ko Itame Hada well grained with Jinie attach.
The Jigane is beautiful Konuka Hada.
Hamon: Nie Deki, Gunome Midare with many Ashi.
In Ha, there are Sunagashi and Kinsuji.
Boshi is a round shape.

Special feature: Tadahiro the Second was born as a legitimate son of Tadayoshi the First. His real name is Heisakuro Hashimoto.
Tadahiro was only19 years old when his father passed away in1632 
but he was enough skillful to forge sword at that time. 
Tadahiro designated the Omi-Daijo in 1641, aged 29 
and continued not only forging sword but also supervised many pupils until his death in 1693, aged 80. 
He is known as a skillful swordsmith almost all works are above the standard hizen-to. He had been forged sword for a long period 
of time to leave the largest number of swords among the swordsmiths of Hizen school. He was good at both of Suguha-hamon 
and Choji-midare Hamon. Especially the beauty of jitetsu called konuka-hada is appreciated as the best among the hizen-to. 
His swords are ranked at the Owaza-mono because of the sharpness. 

Koshirae : 
Saya : Red color saya.
Tsuba : Rather thin iron round shape Tsuba, ume tree 
and flowers are engraved with copper and silver plate.
Menuki : large size syakudo plate 
and enusual motif is engraved with gold color.
Fuchi:on the shakudo plate, waves are engraved. Kashira:horn.

From Aoi Art: Generally, Oumi Daijo  Fujiwara Tadahiro has many straight temper line 
and attracts many swords collectors to the variety of different Suguha blades. 
In such a situation, He also makes Gunome midare hamon  
This work was made, and it was said that 
it was a claw of a horse shape round gunome midare.
The blade is round shape Gunome midare with sunagashi and Kinsuji work.
It can be said that it is good work with a view. 
I think that it would be a work that was originally large and small, 
Daisyo Koshirae but now it is separated
The production age is considered to be a work by Tadahiro's Kanei 15, 16. 
early stage. In addition, there are many works with a high spirit at this time.

NBTHK Tokubetsu Hozon Token 
Aoi Art estimation paper: whole Oshigata.