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Starting price: 
¥2,300,000
Bid Increment: 
¥1,000
Highest Bid: 
¥2,300,000
1559007600
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1

刀:白鞘入り(特別保存刀剣)

銘:月山雲龍子貞一造
文久二壬戌年八月吉日

新々刀:上々作:摂津
当社では刀工の出来によって最上作、上々作、上作、普通作を記載しております
本作の出来は兼綱としてはにランクされる作品です。
研磨済み
ハバキ:銀二重金色絵はばき。
刃長:2尺4寸8分6厘(72.73センチ)
反り:4分1厘 (1.242センチ)
目釘穴:2個
元幅:3.24センチ
先幅:2.37センチ
重ね:0.82センチ
刀身重量:920グラム
時代:江戸時代末期(1862)
体配:身幅が広く重ね厚くがっしりとして反りやや浅く大切先の豪壮な体配の刀
地鉄:小板目肌よく練れて地錵が付き綺麗な地鉄となる。
刃紋:匂出来丁字乱れ足良く入り明るく冴えて帽子、乱れ込む

特徴:初代月山貞一は摂津の刀匠。本名月山弥五郎。
天保七年(1836)二月、江州須越村に生まれ、七歳にて月山貞吉の養子になる。
十一歳頃から修行を始め、二十歳頃には綾杉肌を習得していたと言われ、
その頃から号の雲龍子を用いている。幕末の文久頃から
明治の初年にかけての力作が残されており、その頃貞吉の代作も行ったとされる。
明治九年 (1876)の廃刀令後も作刀ひとすじに進み、
明治二十六年(1893)にはシカゴ万国博に刀を出品して受賞し、
翌年明治天皇より作品お買い上げとなる。明治三十九年(1906)四月に
帝室技芸員に任ぜられる。大正七年(1918)七月十一日八十四歳で没した。
作刀は嘉永三年(1850)の十五歳から大正七年(1918)の没年までみられる。
地鉄は小板目が良く詰み、無地風になって地沸が付いたものが多く、
映りのあるものや柾目肌、綾杉肌などがある。彫物は最も得意とするところで
梵字、剣、護摩箸、旗鉾、草の倶利伽羅など簡素なものから
不動明王、梅龍、倶利伽羅龍、龍虎などの密彫にいたるまで画題も豊富である。
銘の切り方も日本刀剣史上有数の名手と言われる。
本作は月山雲龍子貞一の江戸時代の作品で珍しい

葵美術より一言:ご存知の様に初代月山貞一の自身作は
明治後期になると代作が多くなり自身作は少ない。
本作は匂出来丁字乱れの作品で足が良く働き切れ味を考えて
大振りな作品でありながら小互の目乱れとしたと考えられます。

時代背景:生麦事件:1862年8月生麦村で島津久光の行列を乱した
イギリス人を薩摩藩士が殺傷した事件。イギリスは薩摩藩に
犯人引き渡しと賠償金を要求し幕府は罰金を支払ったが
薩摩藩は拒否薩英戦争の原因となった。

特別保存刀剣鑑定書
葵美術評価鑑定書:全身押し形

Katana in Shirasaya(NBTHK Tokubetsu Hozon Paper)

Signature : Gassan Unryushi Sadakazu Zo
Bunkyu 2 Mizunoe-Inu Nen 8 Gatsu Kichijitsu(August 1862)

shinshinto:Jyo-Jyo saku ranking:Settsu
(We divide 4 sections for each sword as Saijyo saku, Jyojyo saku Jyo saku and regular saku)
This sword belongs to Jyo Jyo Saku ranking.
The blade was polished by good polisher.
Habaki :Gold failed double habaki.
Blade length : 72.73 cm or 28.63 inches. 
Sori :1.242cm or 0.49 inches. 
Mekugi : 2
Width at the hamachi : 3.24 cm or 1.276inches. 
Width at the Kissaki :  2.37cm or 0.933inches. 
Kasane : 0.82cm or 0.322 inches.
Era : Late Edo period. 1862.
Shape : The blade is long and wide, thick with suitable sori 
and long kissaki healthy attractive shape.
Jigane :Koitame had quite well grained with jinie attach 
beautiful nice texture.
Hamon :Nioideki gunome midair and choji midare 
mixed with ash work.
The hamon is bright and clear.

Special feature:Sadakazu the First, born Yagoro in 1836 
at Hikone in Koshu province, present Shiga pref. 
became an adopted son of Gassan Sadayoshi who was 
a swordsmith lived at Osaka. Sadakazu started to learn 
when he was eleven years old and mastered traditional 
ayasugi-hada of Gassan school as early as twenty years old. 
He continued forging after the Meiji Government administered 
a law to forbid wearing the sword in 1876 and was approved 
as a Teishitsu-gigeiin, a Craftman to the Imperial Household in 1906 
and received a command to forge a gunto for the Emperor Meiji 
in the next year. Sadakazu passed away in 1918, aged 84. 
The First Sadakazu had been constant in his devotion to forge sword 
all his life. Everybody respected him for the nobility of his mind. 
His character appears on his works in every corner especially 
on their meticulous attended tang to the file pattern. 
That goes without saying about the excellent ability of forging sword, 
Sadakazu was preeminent not only in the carving 
but also cutting signature by free and easy stroke of tagane. 
Sadakazu's second son, Sadakatsu was also a famous swordsmith. 
Sadakatsu's third son succeeded the name Sadakazu 
as the Second who was approved an important intangible 
cultural assets known as Ningen-kokuho in the postwar Japan. 

From Aoi Art: Gassan Sadakazu is quite well known sword maker 
in late Edo to Meiji era.  His own made swords are not much 
because at Meiji era, Haito-rei (decree banning wearing 
of swords) and also daisaku(made swords by his deshi(students). 
This sword is real his own sword not dausaku. 
The blade will be good investment item in the future.I think.

Back ground of age: The time when this sword was made, 
Namaugi incident happened at the village Namamugi.
Satsuma Domain made a procession to visit Edo castle, 
some English men tried to across the procession,
Satsuma samurai got mad and killed and injured.  
England government asked the compensation of this accident
Japanese Syogun accepted this responsibility. 
But Satsuma Domain refused.  So the battle occued between England
and Satsuna Daimyo Domain.

Aoi Art estimation paper: whole Oshigata.
NBTHK Tokubetsu Hozon Token